Održan 31. europski sastanak IFATCA-e

10. listopada 2014.

Razmjena iskustava i zajedničko rješenje problema u kontroli zračnog prometa s partnerima iz Eurocontrola i Europske komisije svrha su 31. europskog regionalnog sastanka Međunarodne federacije udruženja kontrolora zračnog prometa (IFATCA), rekao je novinarima Željko Oreški, predsjednik Hrvatske udruge kontrolora letenja (HUKL) i dugogodišnji izvršni potpredsjednik IFATCA-e za Europu, nakon otvorenja skupa u subotu. 

Trodnevni sastanak održan je od petka do nedjelje u Punta Skali kraj Zadra i na njemu se okupilo oko 140 sudionika iz 44 zemlje. Riječ je o glavnom ovogodišnjem događaju za zajednicu kontrolora zračnog prometa u Europi, a posvećen je sigurnosti zračnog prometa, efektivnosti upravljanja zračnim prometom i zaštiti profesije kontrolora.

Najvažnije teme bile su inicijativa Europske komisije Jedinstveno europsko nebo 2+ (Single European Sky 2+), istraživački program SESAR, kultura ispravnog postupanja, funkcionalni blokovi zračnog prometa i upravljanje sigurnošću. Na skupu je održan je i seminar o stresu te programima koji se moraju stalno provoditi, s obzirom da je zanimanje kontrolora jedno od najstresnijih na svijetu.

IFATCA na regionalnim sastancima obrađuje široki spektar tema usko vezanih uz problematiku predstojećih promjena u europskom sustavu upravljanja zračnim prometom, a jedna od tema bio je početak novog razdoblja mjerenja učinkovitosti pružatelja usluga u zračnoj plovidbi, kojima će se od 2015. do 2019. mjeriti sigurnost, zaštita okoliša, kapacitet i ekonomska učinkovitost.  

Direktor Hrvatske kontrole zračne plovidbe (HKZP) Dragan Bilać je istaknuo da je Hrvatska kao dio Funkcionalnog bloka zračnog prostora središnje Europe (FAB CE) izradila Plan upravljanja učinkovitosti. "U sljedećih pet godina od nas se traži konstantno smanjenje troškova, a što veća sigurnost, učinkovitost upravljanja troškovima i zaštita okoliša", rekao je Dragan Bilać i dodao kako to nije nimalo lagan zadatak.

"Moramo naći kvalitetna rješenja kako bismo odgovorili na te zahtjeve, jer na tržištu EU-a više nema monopola, odnosno krećemo u tržišnu utakmicu u kojoj će u sljedećih desetak godina opstati samo najuspješniji", kazao je. Sve će, dodao je, nadzirati Europska komisija koja će nakon 2019. objaviti rezultate učinkovitosti za drugo referentno razdoblje.

Na novinarsko pitanje može li se nakon toga dogoditi da HKZP izgubi dio poslova koje bi možda odrađivala neka druga europska kontrola, Dragan Bilać je pojasnio da je upravljanje učinkovitosti temeljeno na sustavu poticaja i sankcija, no da se ne moramo bojati za svoju budućnosti ako nam rezultati budu dobri. Prema njegovim riječima, imamo istu poziciju kao i drugi pružatelji usluga u EU.

Da HKZP igra bitnu ulogu na jugoistočnoj osi te da ima velik promet i dobre koridore rekao je Joe Sultana, direktor za upravljanje mrežom Eurocontrola, a kontrolorima su se uvodno obratili i Patrik Peters, predsjednik i glavni izvršni direktor IFATCA-e te Omer Pita, direktor Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo.