Uredba Komisije (EU) br. 923/2012 (SERA) utvrđuje zajednička pravila zračnog prometa i operativnih odredaba u vezi s uslugama i postupcima u zračnoj plovidbi. Odredbe ICAO Annex 2 (Pravila letenja), ICAO Annex 11 (Operativne usluge u zračnom prometu) i ICAO Doc 4444, korišteni su kao temelj te su uključeni u SERA Uredbu.
Nacionalni propisi navedeni u Pravilniku o letenju zrakoplova i Zakonu o zračnom prometu, primjenjuju se unutar hrvatskog zračnog prostora, ne uključujući delegirane dijelove zračnog prostora (vidi ENR 2.2). Letenje hrvatskih vojnih zrakoplova uređuje se sukladno gore navedenim odredbama osim ako nije drugačije propisano posebnim propisima.
Pravilnik o letenju zrakoplova (NN broj 32/2018, 10/2021)
Letenje ispod minimalnih visina za pilote balona, jedrilica i aviona
Članak 16.a
Minimalna visina propisana je u dijelu SERA.3105.
Pilot balona, pilot jedrilice ili motorne jedrilice dok jedri na padini i pilot aviona ili motorne jedrilice kad vuče jedrilicu na padini, smije letjeti ispod propisanih visina za VFR letove izvan gusto naseljenih područja gradova i naselja i na visinama koje osiguravaju:
Odobrenje za letenje ispod mostova i sličnih građevina te dalekovoda i antena, Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo će izdati samo u svrhu raspršivanja kemijskih sredstava za uništavanje štetočina i sličnih poslova u poljoprivredi i šumarstvu te za obavljanje ostalih poslova sličnog odgovarajućeg značenja čije izvršenje zahtijeva obavljanje niskih letova.
Letove ispod mostova i sličnih građevina te dalekovoda i antena smiju obavljati piloti zrakoplova koji imaju odgovarajuću dozvolu profesionalnog pilota i najmanje 400 sati naleta na odgovarajućoj vrsti zrakoplova.
SERA.3115 Izbacivanje ili raspršivanje predmeta
Izbacivanje ili raspršivanje predmeta ili drugih tvari iz zrakoplova je zabranjeno, osim ako je za takve operacije Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo izdala odobrenje.
Ovo se ne odnosi na balast u obliku vode ili finog pijeska, gorivo, užad za vuču, reklame, te slične predmete, ako je to u interesu sigurnosti zrakoplova ili zaštite života i zdravlja osoba u zrakoplovu, ako se izbacuju ili raspršuju na mjestima gdje ne postoji opasnost za osobe ili stvari.
Izbacivanje goriva ne smije se obavljati na razinama manjim od 5000 stopa u slučaju izbacivanja kerozina, odnosno 2000 stopa u slučaju izbacivanja benzina.
SERA.3130 Akrobatski let
Akrobatski letovi smiju se obavljati samo u vizualnim meteorološkim uvjetima uz izričitu suglasnost svih osoba u zrakoplovu. Akrobatski letovi iznad gradova i drugih gusto naseljenih područja, te iznad skupova ljudi i aerodroma na kojima se odvija javni zračni promet su zabranjeni.
SERA.3135 Grupno letenje
Za obavljanje grupnog letenja potrebna je suglasnost svih pilota koji sudjeluju u takvom letu.
Prilikom izdavanja odobrenja kontrole zračnog prometa i primjene razdvajanja, nadležna kontrola zračnog prometa smatrat će zrakoplove koji sudjeluju u grupnim letovima jednim zrakoplovom. Vođa grupe i piloti koji sudjeluju u grupnim letovima odgovorni su za održavanje potrebnog sigurnog međusobnog odstojanja unutar grupe te tijekom manevriranja u svrhu združivanja i razdvajanja grupe.
Prilikom obavljanja grupnih letova u kontroliranom zračnom prostoru, piloti svih zrakoplova u grupi moraju održavati horizontalni razmak do najviše 0.5 NM i vertikalni razmak do najviše 100 stopa od zrakoplova vođe grupe. Ako se namjerava letjeti na većim razmacima, mora se od nadležne kontrole zračnog prometa zatražiti odobrenje za razdvajanje grupe i primjenu pojedinačnog razdvajanja.
Zone aerodromskog prometa (ATZ) i kontrolirane zone (CTR) moraju se tijekom obavljanja grupnih letova izbjegavati ako se unutar njih ne namjerava sletjeti.
Svi zrakoplovi u grupi moraju biti opremljeni propisanom komunikacijskom i navigacijskom opremom. Tijekom grupnog letenja radiotelefonsku komunikaciju s kontrolom zračnog prometa obavlja vođa grupe, a ostali zrakoplovi u grupi moraju biti na slušanju (stalnom prijamu) na istoj frekvenciji. Samo vođa grupe postavlja SSR transponder na odgovarajući dodijeljeni ili propisani kod.
Ako prilikom grupnog leta, vođa grupe izgubi orijentaciju, vođenje grupom preuzima pilot drugog zrakoplova, određen prije početka leta, koji nije izgubio orijentaciju. Vođa grupe može ponovno preuzeti vodstvo samo ako je u potpunosti utvrdio poziciju zrakoplova. Ako cijela grupa zrakoplova izgubi orijentaciju, vođa grupe ne smije napustiti vodstvo, već mora poduzeti sve mjere za uspostavu orijentacije. Ako pored svih poduzetih mjera orijentacija ne bude uspostavljena, a pričuva goriva se nalazi na izmaku, mora se pristupiti postupku za prisilno slijetanje.
SERA.3120 Vuča
Zrakoplov ili drugi objekt se smije vući zrakoplovom samo pod sljedećim uvjetima:
Koordinirano svjetsko vrijeme (UTC) i propisane mjerne jedinice koristiti će se u letnim operacijama. Ministar pomorstva, prometa i infrastrukture utvrđuje mjerne jedinice koje se koriste, a objavljuju se u Zborniku zrakoplovnih informacija (AIP-u) GEN 2.1.
Ministar mora, prometa i infrastrukture utvrđuje područje letnih informacija koje su objavljene u AIP-u. Kontrolirani i nekontrolirani zračni prostor uspostavlja se u području letnih informacija u skladu sa opsegom službi zračnog prometa u tom području, na temelju klasifikacije opisane u pododjeljku ENR 1.4. Unutar kontroliranog zračnog prostora, Hrvatska kontrola zračne plovidbe d.o.o. može u potpunosti ili djelomično zabraniti VFR letove u smislu ograničenja prostora i vremena kada je to hitno potrebno zbog intenziteta zračnog prometa uvjetovanog kontrolom zračne plovidbe.
Ministar pomorstva, prometa i infrastrukture, uz suglasnost Ministarstva obrane i Hrvatske kontrole zračne plovidbe d.o.o., utvrđuje zabranjena i uvjetno zabranjena područja, kada je to potrebno zbog prevencije opasnosti za javnu sigurnost ili red, naročito za sigurnost zračnog prometa. U zabranjenim područjima letenje nije dozvoljeno. U uvjetno zabranjenim područjima letenje je moguće sukladno ograničenjima ili ako je odobrenje za letenje izdato sukladno ENR 5.1.
Letovi jedrilicama u oblacima su dozvoljeni samo uz prethodno odobrenje nadležne kontrole zračnog prometa, a u skladu sa odobrenim uvjetima. Letovi u opasnim oblacima (kumulonimbusima) su dozvoljeni samo ukoliko su takvi letovi predviđeni u letačkom priručniku.
Kada se u istom oblaku nalazi više od jedne jedrilice mora se održavati stalna radiokomunikacija i vertikalno razdvajanje od najmanje 500 stopa.
Pravilnik o letenju zrakoplova (NN broj 32/2018, 10/2021)
Letovi i aktivnosti za koja su potrebna odobrenja
Članak 18.
Izvanaerodromsko uzlijetanje i slijetanje zrakoplova (avioni, žirokopteri, zračni brodovi, motorne jedrilice) na kopnenim i vodenim površinama dopušteno je samo uz prethodno odobrenje Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo.
Izvanaerodromska uzlijetanja jedrilica smiju se obavljati samo uz prethodno odobrenje Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo. Za izvanaerodromsko slijetanje jedrilica nije potrebno prethodno odobrenje Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo.
Za izvanaerodromska uzlijetanja i slijetanja slobodnih balona s posadom nije potrebno prethodno odobrenje Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo.
Izvanaerodromski skokovi padobranom smiju se obavljati samo uz odobrenje Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo.
Prije izvanaerodromskog slijetanja i uzlijetanja mora se pravodobno izvijestiti mjesna policijska postaja, odnosno u slučaju slijetanja na vodu nadležna lučka kapetanija.
Puštanje letećih lampiona ili dječjih balona, korištenje zmajeva i vučenih padobrana, letenje neupravljivih letećih objekata s vlastitim pogonom (ispaljivanje raketa i pirotehničkih objekata), korištenje reflektora i signalnih uređaja (laseri) i puštanje vezanih balona zabranjeno je na udaljenosti manjoj od 5 KM od referentne točke aerodroma tijekom radnog vremena aerodroma.
Puštanje zmajeva i vučenih padobrana sa užetom dužim od 100 M, letenje neupravljivih letećih objekata s vlastitim pogonom (ispaljivanje raketa i pirotehničkih objekata) ako objekti dosežu visinu veću od 50 M iznad razine terena, korištenje vezanih balona sa užetom dužim od 30 M i grupno i masovno puštanje dječjih balona i letećih lampiona dozvoljeno je uz odobrenje nadležne kontrole zračnog prometa.
Uže vezanih balona i zmajeva, za čije je korištenje potrebno odobrenje, mora biti uočljivo označeno na razmacima od po 100 M crveno-bijelim zastavicama danju, a crvenim i bijelim svijetlima noću.
ZAHTJEVI U POGLEDU REGISTRACIJE
Operatori UAS-a dužni su se registrirati kada unutar „otvorene kategorije” izvode operacije:
i kad god bespilotnim zrakoplovima, neovisno o njihovoj masi, izvode operacije unutar „posebne kategorije”.
Registracija UAS operatora u zemlji članici EU valjana je u Republici Hrvatskoj.
Operatori UAS-a čije je glavno mjesto poslovanja, poslovni nastan ili boravište u trećoj zemlji dužni su za operacije UAS-a unutar zračnog prostora jedinstvenog europskog neba poštovati zahtjeve u pogledu registracije i druge zahtjeve Provedbene uredbe (EU) 2019/947.
KATEGORIZACIJA UAS OPERACIJA
OTVORENA KATEGORIJA
Osnovna pravila letenja u potkategoriji A1 otvorene kategorije
Udaljeni pilot zrakoplova klase C1 njima ne prelijeće mnoštvo ljudi ni, koliko u razumnoj mjeri može znati o njihovu prisustvu, neuključene osobe. Ako se one ondje ipak neočekivano zateknu, udaljeni pilot vodi računa o tome da prelet iznad njih traje što kraće.
Udaljeni pilot zrakoplova:
smije njima prelijetati neuključene osobe, ali ne i mnoštvo ljudi.
Bespilotni zrakoplovi u načinu rada „slijedi me” od udaljenog se pilota ne smiju udaljavati više od 50 M.
Ako zrakoplov nije u načinu rada „slijedi me” niti udaljenom pilotu pomaže promatrač bespilotnog zrakoplova iz dijela A Priloga Provedbene Uredbe (EU) 2019/947, udaljeni pilot neprekidno održava vizualni kontakt sa zrakoplovom kojim upravlja.
Ako ne prelijeće umjetnu tvorevinu, bespilotni zrakoplov ne leti više od 120 M iznad najbliže točke na tlu.
Ako se bespilotni zrakoplov umjetnoj tvorevini višoj od 105 M približava na horizontalnu udaljenost manju od 50 M, a subjekt nadležan za tu tvorevinu zatraži da se leti na većoj visini, dopušteno je letjeti najviše 15 M iznad te tvorevine.
Dok leti, bespilotnim se zrakoplovom ne prevozi opasna roba niti se iz njega ispušta ikakav materijal.
Ako za to ne dobiju dopuštenje predmetnih službi za hitne intervencije, udaljeni piloti i operatori UAS-a ne lete blizu ni unutar područja u kojima je u tijeku hitna intervencija.
Osnovna pravila letenja u potkategoriji A2 otvorene kategorije
Bespilotnim se zrakoplovom ne prelijeću neuključene osobe niti im se približava na manje od 30 M horizontalno; udaljeni pilot smije tu sigurnosnu horizontalnu razdaljinu smanjiti na minimalnih 5 M od uključenih osoba ako upravlja bespilotnim zrakoplovom s uključenim niskobrzinskim načinom rada, a nakon što u obzir uzme operativnu situaciju.
UAS operator mora osigurati da su uključene osobe koje su prisutne u području operacije obaviještene o rizicima i da su izrijekom pristale prisustvovati.
Ako zrakoplov nije u načinu rada „slijedi me” niti udaljenom pilotu pomaže promatrač bespilotnog zrakoplova iz dijela A Priloga Provedbene Uredbe (EU) 2019/947, udaljeni pilot neprekidno održava vizualni kontakt sa zrakoplovom kojim upravlja.
Dok leti, bespilotnim se zrakoplovom ne prevozi opasna roba niti se iz njega ispušta ikakav materijal.
Ako za to ne dobiju dopuštenje predmetnih službi za hitne intervencije, udaljeni piloti i operatori UAS-a ne lete blizu ni unutar područja u kojima je u tijeku hitna intervencija.
Ako ne prelijeće umjetnu tvorevinu, bespilotni zrakoplov ne leti više od 120 M iznad najbliže točke na tlu.
Ako se bespilotni zrakoplov umjetnoj tvorevini višoj od 105 M približava na horizontalnu udaljenost manju od 50 M, a subjekt nadležan za tu tvorevinu zatraži da se leti na većoj visini, dopušteno je letjeti najviše 15 M iznad te tvorevine.
Osnovna pravila letenja u potkategoriji A3 otvorene kategorije
Operacije se izvode ondje gdje udaljeni pilot razumno može očekivati da se bespilotnim zrakoplovom ni u jednom trenutku neće ugroziti neuključene osobe.
Operacije se izvode na sigurnoj horizontalnoj razdaljini od najmanje 150 M od stambenih, poslovnih, industrijskih ili rekreacijskih područja.
UAS operator mora osigurati da su uključene osobe koje su prisutne u području operacije obaviještene o rizicima i da su izrijekom pristale prisustvovati.
Dok leti, bespilotnim se zrakoplovom ne prevozi opasna roba niti se iz njega ispušta ikakav materijal.
Ako za to ne dobiju dopuštenje predmetnih službi za hitne intervencije, udaljeni piloti i operatori UAS-a ne lete blizu ni unutar područja u kojima je u tijeku hitna intervencija.
Ako zrakoplov nije u načinu rada „slijedi me” niti udaljenom pilotu pomaže promatrač bespilotnog zrakoplova iz dijela A Priloga Provedbene Uredbe (EU) 2019/947, udaljeni pilot neprekidno održava vizualni kontakt sa zrakoplovom kojim upravlja.
Ako ne prelijeće umjetnu tvorevinu, bespilotni zrakoplov ne leti više od 120 M iznad najbliže točke na tlu.
Ako se bespilotni zrakoplov umjetnoj tvorevini višoj od 105 M približava na horizontalnu udaljenost manju od 50 M, a subjekt nadležan za tu tvorevinu zatraži da se leti na većoj visini, dopušteno je letjeti najviše 15 M iznad te tvorevine.
POSEBNA KATEGORIJA
Osnovna pravila letenja u posebnoj kategoriji
Kako je navedeno u odobrenju za rad, standardnom scenariju i u skladu s Jedinstvenim Europskim Pravilima Letenja Uredba (EU) 923/2012.
CERTIFICIRANA KATEGORIJA
Osnovna pravila letenja u certificiranoj kategoriji
U skladu s Jedinstvenim Europskim Pravilima Letenja Uredbom (EU) 923/2012 i Uredbom (EU) 1332/2011.
ZAHTJEVI ZA OPERATORE IZ TREĆIH ZEMALJA
Operatori UAS-a čije je glavno mjesto poslovanja, poslovni nastan ili boravište u trećoj zemlji dužni su za operacije UAS-a unutar zračnog prostora Republike Hrvatske poštovati gore navedena i ostala primjenjiva pravila Provedbene uredbe (EU) 2019/947.
Pojedinačne operacije izvanaerodromskog slijetanja i uzlijetanja helikoptera (u daljnjem tekstu IASU/H) s prirodnih mjesta za slijetanje (u daljnjem tekstu NHLS) dopuštene su ukoliko operator udovoljava uvjetima propisanim Pravilnikom o izvanaerodromskom slijetanju i uzlijetanju helikoptera (u daljnjem tekstu Pravilnik), a koji se odnose na obvezu ishođenja odobrenja, iskustvo posade, površinu za slijetanje/uzlijetanje te sigurnosne aspekte operacije.
Odredbe Pravilnika ne primjenjuju se na operacije IASU/H kada helikopteri slijeću u slučaju nužde, pružaju hitnu medicinsku pomoć te obavljaju vojne, carinske ili policijske aktivnosti, aktivnosti traganja i spašavanja, gašenja požara, nadzora granice i obalne straže ili slične aktivnosti od javnog interesa.
Odobrenje za IASU/H izdaje Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo (u daljnjem tekstu Agencija) temeljem zahtjeva koji je operator dužan podnijeti na propisanom obrascu FAO-FRM-003, najkasnije sedam (7) radnih dana prije početka obavljanja operacija, a obrazac je dostupan na mrežnoj stranici Agencije: https://www.ccaa.hr/obrasci-34669
Ishođenje odobrenja Agencije za IASU/H operatora ne oslobađa odgovornosti od obveze ishođenja drugih odobrenja i udovoljavanja uvjetima iz drugih propisa koji uređuju imovinsko-pravne odnose te prostorno uređenje i zaštitu okoliša.
Odobrenje za IASU/H potrebno je i u slučajevima kada se helikopterom namjerava slijetati i uzlijetati na/s NHLS, a da se pritom koriste plovila (npr. jahte).
IASU/H može izvoditi samo zapovjednik helikoptera (PIC) s odgovarajućom pilotskom dozvolom i iskustvom te izvedena najmanje 3 slijetanja i uzlijetanja tijekom 90 dana koji prethode namjeravanim operacijama, i pritom na helikopteru navedenom u zahtjevu za IASU/H.
Površina za IASU/H ne smije se nalaziti u gusto naseljenom području i na udaljenosti manjoj od 500 FT (150 M) od gusto naseljenog područja, mora biti bez ikakvih prepreka te okružena sigurnosnim prostorom širine ne manje od 10 M.
IASU/H se smije izvoditi isključivo u vizualnim meteorološkim uvjetima danju i u skladu s letačkim priručnikom helikoptera (FM).
Prije početka izvođenja operacija operator mora o mjestu slijetanja tj. korištenju NHLS, obavijestiti Operativno-komunikacijski centar mjesno nadležne Policijske uprave Ministarstva unutarnjih poslova RH putem kontakt broja dostupnog na: https://policija.gov.hr/policijske-uprave/104
Operator helikoptera dužan je voditi evidenciju o izvršenim IASU/H (mjesto, koordinate, datum i broj operacija) te pisanim putem Agenciji dostaviti obavijest o izvršenom po završetku operacija.
Prilikom posebnog korištenja kontroliranog zračnog prostora, prethodno se mora pribaviti pisano odobrenje HKZP-a. (vidi AIC-eve serije B).
Pravilnik o letenju zrakoplova (NN broj 32/2018, 10/2021)
Zlouporaba psihoaktivnih tvari
Članak 75.a
Član posade zrakoplova je pod utjecajem alkohola dok obavlja svoje dužnosti ako mu se utvrdi koncentracija alkohola u organizmu veća od 0,2 g/kg (gram alkohola po kilogramu krvi) odnosno odgovarajući iznos miligrama u litri izdahnutog zraka.
Član posade zrakoplova koji odbije surađivati tijekom alkotestiranja ili za kojeg je pozitivnim alkotestom utvrđeno da je pod utjecajem alkohola ne dopušta se obavljanje dužnosti.