Meteorološke usluge za civilno zrakoplovstvo pruža Hrvatska kontrola zračne plovidbe d.o.o., Služba zrakoplovne meteorologije (MET).
Hrvatska kontrola zračne plovidbe d.o.o.
Služba zrakoplovne meteorologije (MET)
Rudolfa Fizira 2
10410 Velika Gorica, p.p. 103
Hrvatska
Telefon: +385 1 6259 280
Email: met@crocontrol.hr
Služba djeluje sukladno PUK (EU) 2017/373, kako je izmijenjena i dopunjena, te u skladu s odredbama koje se nalaze u sljedećim ICAO dokumentima:
Odstupanja od ovih odredbi detaljno su prikazana u pododjeljku GEN 1.7.
Meteorološko bdjenje se obavlja za FIR Zagreb.
Meteorološka motrenja i izvješća obavljaju i odašilju zrakoplovne meteorološke stanice sukladno odredbama ICAO Aneksa 3. Redovna izvješća izdaju se u HR+00 i HR+30.
Motrenja se obavljaju na aerodromima ZAGREB/Franjo Tuđman, SPLIT/Sveti Jeronim, PULA, DUBROVNIK/Ruđer Bošković, ZADAR/Zemunik, OSIJEK/Klisa, RIJEKA/Krk I., LOŠINJ/Lošinj I. i BRAČ/Brač I.
Vidni doseg duž USS-e (RVR) procjenjuje se u zračnoj luci ZAGREB/Franjo Tuđman, PULA, SPLIT/Sveti Jeronim, DUBROVNIK/Ruđer Bošković, ZADAR/Zemunik i OSIJEK/Klisa. Vrijednosti RVR-a su automatski prikazane u digitalnom obliku u MET i ATS jedinicama.
AUTO METAR se izrađuje prema mjerenjima senzora/indikatora koji se nalaze na određenim reprezentativnim mjestima na aerodromu ili podataka mreže senzora koji čine sustav detekcije za elemente za koje je to primjenjivo. U AUTO METAR izvještajima opisuju se uvjeti na temelju podataka koji se mjere te izračuna algoritama. U AUTO METAR izvještajima mogu se izvijestiti vremenski uvjeti u skladu s ICAO Annex 3 ukoliko su unutar mogućnosti detekcije sustava.
Nema razlike između METAR i AUTO METAR izvještaja vezano za elemente koji se izvještavaju:
Razlike i ograničenja AUTO METAR izvještaja naspram METAR izvještaja očituju se u sljedećim elementima:
VIDLJIVOST:
U AUTO METAR izvještajima vidljivost je određena u točki u kojoj se nalazi indikator (vizibilimetar). Izvještava se aeronautička vidljivost definirana prema Annex 3 izmjerena u točki mjerenja. Vidljivost u krugu od 360° može odstupati od ove vrijednosti. Minimalnu vidljivost u određenom smjeru nije moguće izvijestiti.
VREMENSKE POJAVE:
U AUTO METAR izvještajima pojave sadašnjeg i prošlog vremena određuju se indikatorom koji se nalazi na lokaciji vizibilimetra. Ograničenja indikatora sastoje se u točkastom mjerenju (pokriva samo jedan prag piste) te u nemogućnosti izvještavanja određenih vremenskih pojava (GR, GS, PRFG, DU, SA, FU). Također, moguće je da indikator izvještava donekle različitu pojavu od one koja je zaista prisutna kako u karakteristici tako i u intenzitetu, što je donekle također posljedica ograničenja točkastog mjerenja. Najčešća primijećena pogreška izvještavanja indikatora je pojava slabe kiše (-RA) kad nema nikakve oborine.
Mreža detekcije sijevanja daje pouzdane podatke TS (grmljavine) i VCTS (pojava grmljavine u blizini aerodroma). Pri korištenju senzora koji služi kao backup moguće su rijetke pojave nedetektiranih sijevanja.
U skladu sa zahtjevima ICAO Annex-a 3 zbog nedostatka algoritma onemogućeno je izvještavanje pojava karakteristike SH.
NAOBLAKA:
U AUTO METAR izvještajima naoblaka se izvještava mjerenjima indikatora silometra. Laserski baziran princip mjerenja u jednoj točki onemogućava izvještavanje naoblake koja se ne nalazi ili se u proteklom vremenu nije nalazila iznad samog indikatora. Određivanje količine naoblake radi se algoritmom koji uključuje podatke detekcije naoblake u proteklom vremenu. Algoritam i indikator rade dobro za slojevitu i rasprostranjenu naoblaku. Nedostaci u podacima očituju se najčešće kod orografskih oblaka.
TCU i CB oblaci ne izvještavaju se u AUTO METAR izvještajima zbog nedostatka algoritma.
NADZOR I TEHNIČKA PODRŠKA:
Sustav za izradu i distribuciju AUTO METAR izvještaja kontrolira tehnička služba.
Tehnički kvar pojedinog senzora/indikatora moguće je nadomjestiti drugim senzorom/indikatorom jedino u slučaju postojanja redudantnog senzora/indikatora. U suprotnom,
nedostajući podatak zamjenjuje se kosim crtama kako je uobičajeno u izvještajima.
Naziv postaje/ oznaka mjesta | Vrsta i učestalost opažanja /oprema za automatsko opažanje | Vrste MET izvješća rasploživost TREND prognoza | Sustav motrenja i položaj(i) | Vrijeme rada | Klimatološke informacije |
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
ZAGREB/Franjo Tuđman LDZA | Polusatna i specijalna opažanja | METAR MET REPORT SPECIAL TREND | RWY 04/22 3 transmisiometra (TDZ, MID,END) 2 anemometra (TDZ 04, TDZ 22) 2 silometra (MM 04, MM 22) 1 uređaj za daljinsko očitavanje temperature i vlage (TDZ 04) 3 vizibilimetra (TDZ, MID, END) 2 senzora meteoroloških pojava (TDZ 04, TDZ 22) 2 kamere (TDZ 04, TDZ 22) | H24 | Aerodromske klimatološke tablice i sažeci raspoloživi su na zahtje u roku od 30 dana. |
PULA LDPL | Polusatna i specijalna opažanja | METAR MET REPORT* SPECIAL* TREND** AUTO METAR*** | RWY 09/27 2 anemometra (TDZ 09, TDZ 27) 1 silometar (MM 27) 2 uređaja za daljinsko očitavanje temperature i vlage (TDZ 27, MID) 2 vizibilimetra (TDZ 27, MID) 2 senzora meteoroloških pojava (TDZ 27, MID) 1 indikator sijevanja (MID) 2 kamere (TDZ 27, LOC 27) | H24 *AD HR SER **2 sata prije AD HR SER i AD HR SER *** izvan AD HR SER | Aerodromske klimatološke tablice i sažeci raspoloživi su na zahtjev u roku od 30 dana. |
SPLIT/Sveti Jeronim LDSP | Polusatna i specijalna opažanja | METAR MET REPORT* SPECIAL* TREND** AUTO METAR*** | RWY 05/23 2 anemometra (TDZ 05, TDZ 23) 1 silometar (MM 05) 1 uređaj za daljinsko očitavanje temperature i vlage (TDZ 05) 1 vizibilimetar (TDZ 05) 1 senzor meteoroloških pojava (TDZ 05) 1 indikator sijevanja (MID) 2 kamere (TDZ 05, LOC 05) | H24 *AD HR SER **2 sata prije AD HR SER i AD HR SER *** izvan AD HR SER | Aerodromske klimatološke tablice i sažeci raspoloživi su na zahtje u roku od 30 dana. |
DUBROVNIK/ Ruđer Bošković LDDU | Polusatna i specijalna opažanja | METAR MET REPORT* SPECIAL* TREND** | RWY 11/29 2 anemometra (TDZ 11, TDZ 29) 1 silometar (MM 11) 1 uređaj za daljinsko očitavanje temperature i vlage (TDZ 11) 1 vizibilimetar (TDZ 11) 2 kamere (TDZ 11, TDZ 29) | H24 *AD HR SER **2 sata prije AD HR SER i AD HR SER | Aerodromske klimatološke tablice i sažeci raspoloživi su na zahtje u roku od 30 dana. |
ZADAR/Zemunik LDZD | Polusatna i specijalna opažanja | METAR MET REPORT* SPECIAL* TREND** | RWY 13/31 2 anemometra (TDZ 13, TDZ 31) 1 silometar (MM 13) 1 uređaj za daljinsko očitavanjetemperature i vlage (TDZ 13) 1 vizibilimetar (TDZ 13) 2 kamere (TDZ 13, LOC 13) RWY 04/22 1 anemometar (TDZ 04) 2 kamere (TDZ 04, TDZ 22) | H24 *AD HR SER **2 sata prije AD HR SER i AD HR SER | Aerodromske klimatološke tablice i sažeci raspoloživi su na zahtjev u roku od 30 dana. |
RIJEKA/Krk I. LDRI | Polusatna i specijalna opažanja | METAR MET REPORT* SPECIAL* | RWY 14/32 2 anemometra (TDZ 14, TDZ 32) 1 uređaj za daljinsko očitavanje temperature i vlage (TDZ 14) 2 kamere (TDZ 14, LOC 14) | H24 *AD HR SER | Aerodromske klimatološke tablice i sažeci raspoloživi su na zahtjev u roku od 30 dana. |
OSIJEK/Klisa LDOS | Polusatna i specijalna opažanja | METAR MET REPORT* SPECIAL* | RWY 11/29 2 anemometra (TDZ 11, TDZ 29) 1 silometar (MM29) 1 uređaj za daljinsko očitavanje temperature i vlage (TDZ 29) 1 vizibilimetar (TDZ 29) 1 senzor meteoroloških pojava (TDZ 29) 2 kamere (LOC 29, LOC 11) | H24
*AD HR SER | Aerodromske klimatološke tablice i sažeci raspoloživi su na zahtjev u roku od 30 dana. |
LOSINJ/Lošinj I. LDLO | Polusatna i specijalna opažanja | METAR MET REPORT SPECIAL | RWY 02/20 1 anemometar (300 M FM THR 02) 1 uređaj za daljinsko očitavanje temperature i vlage (300 M FM THR 02) | ATS HR SER | Aerodromske klimatološke tablice i sažeci raspoloživi su na zahtjev u roku od 30 dana. |
BRAČ/Brač I. LDSB | Polusatna i specijalna opažanja | METAR MET REPORT SPECIAL | RWY 03/21 2 anemometra (TDZ 03, TDZ 21) 1 uređaj za daljinsko očitavanje temperature i vlage (TDZ 21) 1 kamera (TDZ 03) | ATS HR SER | Aerodromske klimatološke tablice i sažeci raspoloživi su na zahtjev u roku od 30 dana. |
AUTO METAR:
AUTO METAR izvješće izrađuje se i distribuira van vremena otvorenosti zračne luke i ima sljedeće karakteristike:
Sadržaj izvješća parametrima odgovara sadržaju METAR izvješća prema ICAO Annex 3, s iznimkama:
|
Letna dokumentacija je dostupna na web stranici https://ib.crocontrol.hr. Informiranje i konzultacije s prognostičarom dostupne su telefonom. Raspoloživi su satelitski, radarski i podaci o munjama. Svi produkti raspoloživi su na https://met.crocontrol.hr/.
Meteorološka letna dokumentacija sadrži:
Dodatne informacije raspoložive su putem konzultacija.
Pilot je dužan navesti pravila letenja (VFR/IFR), odredište, rutu i vrijeme leta, te apsolutnu visinu leta.
Meteorološka dokumentacija sadrži:
Meteorološke informacije u digitalnom obliku
Informiranje podrazumijeva opis sljedećih meteoroloških elemenata:
Prognoze za jedriličare, balonaše i sl. dostupne su na zahtjev.
eGAFOR (enhanced, electronic or European General Aviation FORecast) je ujednačena, harmonizrana, probabilistička, grafička, semaforski obojana prognoza za VFR letove na niskoj razini (LLF) do FL100, s procijenjenim utjecajem (impaktom) prognoziranih meteoroloških elemenata na rutama.
To je grafička šest-satna prognoza, podijeljena u tri dvosatna intervala, koja se kolaborativno i simultano proizvodi u FIR-u Zagreb i drugim FIR-ovima.
eGAFOR je dostupan putem interaktivne web stranice www.egafor.eu.
MWO Zagreb izdaje područnu prognozu u grafičkoj formi.
Područna prognoza u grafičkoj formi sastoji se od dvije karte:
SWL se izdaje šest puta dnevno:
Vrijeme izdavanja | Vrijeme važenja |
0500 0800 1100 1400 1900 2100 | 0900-1200 1200-1500 1500-1800 1800-0000 0000-0600 0600-0900 |
SWL karte se kontinuirano nadziru i po potrebi ispravljaju.
WT karte se automatski izrađuju za svaka tri sata (UTC): 0000, 0300, 0600,...,2100.
Za zračne luke ZAGREB/Franjo Tuđman, SPLIT/Sveti Jeronim, PULA, DUBROVNIK/Ruđer Bošković, ZADAR/Zemunik, RIJEKA/Krk I., OSIJEK/Klisa, LOŠINJ/Lošinj I. i BRAČ/Brač I. aerodromske prognoze (TAF) pripremaju se i distribuiraju na nacionalnoj i međunarodnoj razini.
Prognoze za slijetanje (TREND) izdaju se u METAR izvješću za aerodrome ZAGREB/Franjo Tuđman, SPLIT/Sveti Jeronim, PULA, DUBROVNIK/Ruđer Bošković, ZADAR/Zemunik prema tablici GEN 3.5.3.
Prognoze za uzlijetanje sadrže informacije o očekivanim uvjetima nad RWY-om i odnose se na prizemni vjetar, temperaturu i tlak. Meteorološki ured izdaje prognoze za uzlijetanje u pisanoj formi ili u obliku konzultacija unutar 3 sata od očekivanog vremena uzlijetanja, isključivo na zahtjev korisnika.
Najava za:
Napomena: Detalji o meteorološkom obavještavanju na aerodromima nalaze se u pojedinačnim odjeljcima o aerodromima, AD 2.
U FIR-u Zagreb se ne traže redovita motrenja iz zrakoplova, ali se zahtijevaju specijalna motrenja iz zrakoplova, kad god su registrirane ili osmotrene sljedeće pojave:
Kada se registriraju druge meteorološke pojave, koje ovdje nisu navedene (npr. smicanje vjetra), a koje po mišljenju pilota mogu utjecati na sigurnost zrakoplova i zrakoplovnih operacija, zahtijevaju se druga, izvanredna motrenja iz zrakoplova, osobito u fazi penjanja i prilaza.
Naziv postaje | Pozivni znak/ IDENT/ Abbreviation (EM) | Frekvencija | Period emitiranja | Radno vrijeme | Aerodromi/ helidromi uključeni | REP, SIGMET INFO, FCST i primjedbe |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
VOLMET emisija - stalne VOLMET emisije sadrže aerodromska izvješća o stvarnom vremenu s TREND prognozom (ukoliko ista postoji) na VHF 127.800 MHZ MOD AMPL. Ukoliko je VOLMET emisija nedostupna, METAR se može dobiti od ATC-a putem A/G komunikacije. | ||||||
ZAGREB | INTERNATIONAL ZAGREB VOLMET / MEDUNARODNI ZAGREB VOLMET (A3E) | 127.800 MHZ | stalne emisije | H24 | ZAGREB LDZA | METAR |
LJUBLJANA LJLJ | METAR | |||||
BEOGRAD LYBE | METAR | |||||
DUBROVNIK LDDU | METAR | |||||
SPLIT LDSP | METAR | |||||
PULA LDPL | METAR | |||||
SARAJEVO LQSA | METAR | |||||
ZURICH LSZH | METAR | |||||
MUNCHEN EDDM | METAR | |||||
FRANKFURT EDDF | METAR |
Ured meteorološkog bdijenja Zagreb (LDZO) kontinuirano prati vremenske prilike unutar FIR-a Zagreb, te prema potrebi izdaje odgovarajuća upozorenja (SIGMET i AIRMET) tijekom H24. Period važenja SIGMET-a i AIRMET-a je do 4 sata a period važenja SIGMET-a za vulkanski pepeo je do 6 sati.
SIGMET daje, u obliku teksta pisanog zrakoplovnim kraticama, sažet opis o postojanju i/ili očekivanom postojanju određenih meteoroloških pojava na ruti, koje mogu utjecati na sigurnost zrakoplovnih operacija. SIGMET se izdaje za sljedeće pojave:
SIGMET za tropske ciklone MWO ne izdaje zbog meteoroloških razloga. SIGMET-i su označeni rednim brojem, počevši od 0001 UTC.
AIRMET informacije, u obliku teksta pisanog zrakoplovnim kraticama, sažeto opisuju postojanje ili očekivano postojanje dolje navedenih meteoroloških pojava na ruti.
AIRMET se izdaje ako se SWL karta ne može izraditi.
AIRMET informacije osigurava MWO Zagreb, a odnose se na dio Zagreb FIR-a između tla i FL 100.
AIRMET informacije odnose se na sljedeće pojave:
AIRMET-i su označeni rednim brojem, počevši od 0001 UTC.
Aerodromska upozorenja se izdaju za sve međunarodne zračne luke.
Aerodromska upozorenja se odnose na postojanje ili prognozu jedne ili više sljedećih pojava:
Upozorenja o smicanju vjetra izdaju se za sve međunarodne zračne luke.
Ova upozorenja se distribuiraju u skladu s lokalno dogovorenom distribucijskom listom.
Ime usluge | Dostupne informacije | Pokriveno područje, rute i aerodromi | Napomene |
1 | 2 | 3 | 4 |
Internet briefing | OPMET, LLF prognoza, EUR SIGWX i WT karte, Satelitske i radarske slike, Detekcija sijevanja | Europa | https://ib.crocontrol.hr |
MET portal | OPMET, LLF prognoza, EUR SIGWX i WT karte, Satelitske i radarske slike, Detekcija sijevanja, Web kamere, Klimatologija aerodroma | Hrvatska | https://met.crocontrol.hr |
eGAFOR | MET utjecaj na rutama | eGAFOR područje | https://www.egafor.eu |