ENR 1.9  Upravljanje protokom zračnog prometa (ATFM) i upravljanje zračnim prostorom

ENR 1.9.1.   Upravljanje protokom zračnog prometa

ENR 1.9.1.1   Struktura upravljanja protokom zračnog prometa, područje djelovanja, odgovornosti, vrsta usluge, položaj jedinica i radno vrijeme
ENR 1.9.1.1.1   Općenito (Uvod)

Služba upravljanja protokom zračnog prometa utemeljena je sa svrhom unapređivanja sigurnog, redovitog i ekspeditivnog protoka zračnog prometa, osiguravajući maksimalnu iskoristivost kapaciteta ACC-a i usklađenost količine zračnog prometa s kapacitetima koje su objavile odgovarajuće ATC službe. Usluga upravljanja protokom zračnog prometa temelji se na ICAO CTMO konceptu, kao prateća usluga kontroli zračnog prometa.

Unutar ECAC (EUR) regije uspostavljena je središnja služba za upravljanje protokom zračnog prometa (CFMU=NMOC) čiju djelatnost je Europska Komisija temeljem regulative 677/2011 dodijelila Network Manager s ciljem optimizacije upotrebe kapaciteta sustava zračnog prometa. Upravljanje kapacitetima je u regulativi Europske Komisije 255/2010 (čl. 2.1.) opisano kao sastavni dio mjera za upravljanje protokom zračnog prometa. U različitim materijalima koriste se kratice ATFM i ATFCM koje u konačnici imaju isto značenje. U operativnim dokumentima spominje se ATFCM jer se na operativnom nivou direktno upravlja kapacitetima dok se na strateškom nivou i u većini NM (Network Manager) dokumentacije češće spominje ATFM.

Nadležnost za pružanje usluge ATFM-a u FIR-u Zagreb delegirana je Operativnom Centru Upravitelja Mreže (NMOC), a provodi se u suradnji sa FMP-om Zagreb, kao dio CDM procesa.

Provođenje strategije upravljanja protokom i kapacitetima (ATFM strategy) omogućeno je kroz CDM (Collaborative Decision Making) proces u kojemu svi sudionici u postupku sudjeluju u razmjeni informacija i donošenju odluka.

ENR 1.9.1.1.2   Struktura i odgovornost središnje jedinice za upravljanje protokom prometa (Network Managera)

Struktura obuhvaća dvije osnovne jedinice:

  1. Odjel upravljanja protokom (Flow Management Division - FMD), odgovoran za planiranje, koordinaciju i provedbu ATFM mjera unutar FMD ATFM područja.
  2. Odjel obrade podataka o letu (FDOD), odgovoran za prikupljanje, ažuriranje i pružanje podataka o letu te o zrakoplovnoj navigacijskoj infrastrukturi. Integrirani sustav za planiranje letenja (IFPS) uz ENVironment bazu podataka, u kojoj su opisane značajke i struktura zračnog prostora čine sastavni dio FDOD-a

NM je odgovoran:

  1. osigurati da tokovi i intenzitet prometa odgovaraju deklariranim kapacitetima sektora
  2. osigurati da se ATFM mjere primjenjuju prema svima jednako i na način da se posljedice za operatore zrakoplova svedu na najmanju moguću mjeru
Adresa:

Eurocontrol/NMOC
Rue de la Fusée 96
1130 Brussels
Belgium

Telefon: +322 729 9011

Fax: +322 729 9043

Usluga upravljanja protokom zračnog prometa u Hrvatskoj obavlja se u skladu s nacionalnim propisima navedenima u Zakonu o zračnom prometu, Pravilniku o upravljanju protokom zračnog prometa i Pravilniku o utvrđivanju detaljnih pravila za provedbu mrežnih funkcija za upravljanje zračnim prometom.

Prema svim letovima koji podliježu ATFM mjerama postupat će se ravnopravno, osim letova s posebnim statusom koji su ili izuzeti ili imaju pravo prednosti. Mjere službe upravljanja protokom zračnog prometa primjenjuju se samo kada broj najavljenih letova nadilazi raspoložive kapacitete KZP-a. Kada su ATFM mjere na snazi, FMD ih objavljuje putem ANM poruke najave, ANM Flash i AIM poruke informacije, koje su između ostalog, dostupne i u Centralnom ARO uredu Split.

Detaljan opis ATFM područja i informacije o Network Manager sustavu mogu se naći u Network Operations priručniku (Network Operations Handbook).

ENR 1.9.1.1.3   Odgovornost FMP-a Zagreb

FMP Zagreb odgovoran je za koordinaciju s NMOC-om, s ciljem optimalne upotrebe ATFM mjera, te predstavlja vezu između KZP, zrakoplovnih operatora i Network Managera. Služba FMP Zagreb nalazi se u Centru oblasne kontrole Zagreb i kao usluga dostupna je 24 sata dnevno.

Adresa FMP-a Zagreb je:

FMP Zagreb
Hrvatska kontrola zračne plovidbe d.o.o.
Rudolfa Fizira 2, 10410 Velika Gorica, p.p.103, Hrvatska

Phone: +385 1 6259 260

Fax: +385 1 6259 242

AFTN/AFS: LDZOZDFM

FMP Zagreb odgovoran je za svakodnevno praćenje, planiranje i koordinaciju svih ATFM mjera koje se tiču prometa koji slijeće u, polijeće iz, prelijeće ili ostaje unutar Hrvatske. FMP je odgovoran za svu koordinaciju između KZP i FMD te za pružanje ATFM podrške zrakoplovnim operatorima.

Centralni ARO ured Split odgovoran je za razmjenu informacija između NMOC i zrakoplovnih operatora koji nemaju direktnu vezu s Network Managerom. Centralni ARO ured ima zadaću osigurati zrakoplovnim operatorima pomoć oko tumačenja i razmjene ATFM poruka, ukoliko je potrebno.

Kontakt Centralnog ARO ureda nalazi se u AIP Hrvatska, u dijelu GEN 3.3.6. Popis adresa jedinica ATS-a.

ENR 1.9.1.1.4   Odgovornost službi kontrole zračnog prometa

KZP ima sljedeće odgovornosti:

  1. KZP je odgovorna za nadzor i poštivanje slotova na aerodromu polijetanja. Točni postupci koje treba slijediti ovise o načinu na koji je KZP organizirana na pojedinom aerodromu;
  2. Jedinicama KZP odgovornima za praćenje odlaznih slotova mora biti osigurana informacija o restrikcijama i dodijeljenim slotovima;
  3. KZP će osigurati da je slot, ako se koristi, naveden kao dio odobrenja KZP;
  4. KZP će voditi računa o slotu i suspenziji leta prilikom izdavanja odobrenja;
  5. KZP će u najvećoj mogućoj mjeri asistirati zrakoplovnim operatorima da poštuju slot ili da dogovore revidirani CTOT;
  6. KZP može uskratiti odobrenje za pokretanje motora onim letovima koji ne mogu poštovati slot sve dok se u dogovoru s FMP/FMD ne dodijeli izmijenjeni slot.

KZP je također odgovorna za praćenje usklađenosti letova sa slotovima odlaska (CTOT) koje dodjeljuje FMD kako je opisano u ATFM priručniku. Radi optimiziranja odlaznog slijeda KZP na raspolaganju ima vremenski okvir za korištenje slota od -5 do +10min.

Sukladno odredbama sadržanim u ICAO Doc 7030 (Regional Supplementary Procedures, Europe), letovima koji se ne pridržavaju slota mora biti uskraćeno odobrenje za pokretanje motora. Ipak, KZP će se truditi omogućiti odlaznim letovima poštivanje slota, te je dužan s FMP Zagreb koordinirati proširenje okvira slota (SLOT extension), u skladu sa procedurom opisanom u NM Handbook, ATFCM Users Manual.

Zbog sve šire implementacije ETFMS (Enhanced Tactial Flight Management System) i FAM (Flight Activation Monitoring), letovi za koje nije javljeno da su poletjeli unutar 30 minuta od najavljenog vremena (ETOT ili CTOT) primiti će poruku o suspenziji leta (FLS). Ako je let suspendiran tijekom faze taksiranja, KZP je odgovorna za slanje poruke o kašnjenju (DLA).

Za letove koji su već primili slot i u pripravi su, operator zrakoplova može od nadležne KZP tražiti slanje poruke o pripravnosti (REA). Smatrat će se da let ima novi EOBT u trenutku kad Network Manager primi poruku o pripravnosti. U skladu s time let može primiti i novi, povoljniji slot.

ENR 1.9.1.1.5   Odgovornosti zrakoplovnih operatera

Zrakoplovni operatori moraju poznavati i pridržavati se:

  1. Općih ATFM postupaka uključujući predavanje plana leta i uvjeta za razmjenu poruka;
  2. Strateških ATFM mjera, uključujući poznavanje i pridržavanje Dokumenta o raspoloživosti ruta (RAD Dokument);
  3. Trenutnih ATFM mjera (uključujući posebne mjere primjenjive na dan aktivnosti, objavljenih putem ANM poruka najave ili FLS poruka suspenzije plana leta;
  4. Odlaznih slotova (CTOT) izdanih od FMD i postupaka vezanih uz promjene CTOT-a;
  5. Uvjeta NM-a za promjenom ili odgodom EOBT-a, što je osobito važno, jer će zbog progresivne upotrebe Flight Activation Monitoring funkcije (FAM) letovi koji nisu naznačeni da su poletjeli unutar 30 min od objavljenog ETOT ili CTOT primiti poruku o suspenziji plana leta;
  6. Postupaka za dobivanje novog slota u slučaju kada u predviđenom CTOT vremenu ne postoji radio veza s tornjem (KZP);
  7. Ispravnih postupaka koje treba slijediti za stjecanje odobrenja za upotrebu posebnih statusa leta (STS/ATFMX).

Zrakoplovni operatori planiraju polijetanje tako da je zrakoplov spreman za pokretanje motora dovoljno rano s ciljem poštivanja CTOT-a uzimajući u obzir vrijeme taksiranja prikazano u poruci o dodjeljivanju slota (Slot Allocation Message - SAM). U svrhu kreiranja optimalnog redoslijeda polijetanja, KZP na raspolaganju ima vremenski raspon od 5 min prije CTOT do 10 min nakon njega.

Kada let polijeće sa aerodroma na kojem postoji KZP, zrakoplovni operator ili pilot dužan je prije pokretanja motora provjeriti postoji li slot ili suspenzija za taj let.

Kada let polijeće sa aerodroma bez jedinice službe zračnog prometa (ATSU), zadaća je zrakoplovnog operatora ili pilota ustanoviti postoji li slot ili suspenzija za njegov let. S tim u vezi, zrakoplovni operator ili pilot se prije polijetanja moraju obratiti Network Manageru ili lokalnom FMP-u. Na nekontroliranim aerodromima u Hrvatskoj ta se informacija može dobiti i od FIS-a Zagreb:

Zagreb FIC
Tel: 01 6259503
FREQ: 135.050 MHZ
Pozivni znak: Zagreb information

ENR 1.9.1.2   ATFM dokumentacija

Opći ATFM postupci koji se primjenjuju širom ICAO europske regije objavljeni su u ICAO Doc. 7030, Regional Supplementary Procedures (Europe), i u EU regulativi IR EU 2017/373 Annex IX. Opširan opis ATFM postupaka i informacija nalazi se u NM priručniku koji je dostupan na sljedećoj adresi:
https://www.public.nm.eurocontrol.int/PUBPORTAL/gateway/spec/

ili

Adresa:

Eurocontrol library
Rue de la Fusee, 96
B-1130 Brussels
BELGIUM
EUCHZMTA – TACT

ENR 1.9.1.3   ATFM postupci
ENR 1.9.1.3.1   Postupci prilikom planiranja letenja

Najvažnija ATFM pravila za planiranje letenja definirana u ICAO Doc 7030 su:

  1. Za letove koji podliježu ATFM mjerama (IFR GAT) zrakoplovni operatori moraju predati planove leta prema IFPS najmanje 3 sata prije EOBT;
  2. Zrakoplovni operatori koji predaju planove leta iz ATFM područja ili iz ATFM-u susjednih područja, a koji ulaze u ATFM područje moraju pretpostaviti da njihov let podliježe ATFM mjerama te da podliježe zahtjevu za podnošenjem plana leta najmanje 3 sata prije EOBT;
  3. Zrakoplovni operatori trebaju imati na umu da zakašnjelo predavanje plana leta može dovesti do nerazmjerno velikog kašnjenja;
  4. Sve pojedinosti o uvjetima planiranja leta unutar ATFM područja sadržane su u ATFM Users Manual-u;
  5. Vrlo je važno da EOBT leta bude što točniji. Europski zahtjev je da svi kontrolirani letovi u odlasku, dolasku ili preletu iznad Europe sve promjene EOBT-a od + ili -15 min moraju putem IFPS-a priopćiti Network Manageru. U nastavku su opisani postupci koji zrakoplovnim operatorima omogućuju ispunjavanje ovoga zahtjeva.

U interesu zrakoplovnih operatora je iniciranje pravovremenih promjena ili otkazivanja plana leta putem izmjene poruka sa IFPS, jer tako sustavu omogućuju optimalnu upotrebu raspoloživih kapaciteta i smanjenje kašnjenja. Što se kasnije objavi neka promjena, to je veća vjerojatnost kašnjenja. Pravilna primjena postupka za izuzećem osigurat će da STS/ATFMX letovi ne budu nepotrebno podvrgnuti kašnjenju.

ENR 1.9.1.3.2   Postupak dodjeljivanja slota

ATFM regulacije će se primijeniti nakon što su sve druge mogućnosti iscrpljene, te će vrijeme polijetanja biti izdano u obliku Calculated Take Off Time (CTOT), što je omogućeno putem CASA (Computer Assisted Slot Allocation) algoritma unutar ETFMS-a (Enhanced Tactical Flow Management System).

Unaprijed planirane ili strateške ATFM mjere objavljuju se jedan dan unaprijed putem ATFM poruke najave ANM (ATFM Notification Message). Sve promjene i taktičke dopune objavljuju se putem ANM Revision poruke.

ETFMS će 2 sata prije originalnog predviđenog Off-Block vremena (EOBT) letovima koji su zahvaćeni regulacijom poslati Slot Allocation poruku (SAM) koja sadrži CTOT (slot). Ta informacija bit će poslana u Centralni ARO ured, kao i prema originatoru plana, putem AFTN ili SITA mreže. Promjenu ili poništenje zadnjeg izdanog CTOT može inicirati FMD, zrakoplovni operator, ili FMP/ATC jedinica u ime zrakoplovnog operatora. Zrakoplovni operator koji zahtijeva pomoć može kontaktirati Centralni ARO ured, FMD Central Flow HELPDESK ili FMP Zagreb.

Sve pojedinosti postupka dodjele slota objavljene su u Network Operations priručniku.

ENR 1.9.1.3.3   Promjena EOBT-a

U interesu KZP-a i ATFM-a je da EOBT bude što točnije definiran. Svaka promjena EOBT od više od 15 minuta (+ ili -) za svaki IFR let unutar područja primjene (NM IFPZ) mora biti dostavljena IFPS-u.

Operator zrakoplova (ZO) ne bi smio modificirati svoj EOBT na kasnije iz razloga ATFM kašnjenja. Kada ZO predaje poruku promjene (DLA ili CHG) prema IFPS-u mora uvijek definirati EOBT kao najraniji mogući kojeg može poštovati. Ovo vrijeme nije direktno u vezi sa CTOT koji je dostavljen u SAM ili SRM porui. EOBT bi uvijek trebao definirati vrijeme koje zrakoplovni operator želi kao predviđeno vrijeme početka vožnje. EOBT se mora promijeniti ukoliko ne može biti poštovan iz razloga koji nisu uzrokovani ATFM kašnjenjem.

Postoje dvije kategorije kontroliranih letova koje pokriva ova procedura:

Postupak koji treba poštivati za modifikaciju EOBT-a za let koji nije primio ATFM CTOT:

  1. Za promjenu EOBT-a na kasnije, prema IFPS-u moraju biti poslane poruke DLA ili CHG
  2. Za promjenu EOBT-a na ranije, poruka CNL mora bit poslana prema IFPS, nakon koje slijedi novi FPL sa novim prikazanim vremenom EOBT

U gornjim slučajevima ne smije se koristiti procedura zamjene plana leta.

Postupak za modifikaciju EOBT za let koji je primio ATFM CTOT:

  1. Ako se EOBT definiran od strane kompanije (ZO) promijenio, ili više nije realan iz drugih razloga osim ATFM, koristiti će se sljedeći postupak:
    1. Ukoliko zrakoplovni operator ima CTOT koji ne može ostvariti, dužan je poslati DLA poruku prema IFPS sa novim vremenom EOBT. Ova akcija može generirati novi CTOT;
    2. Ukoliko let ima CTOT sa nekim kašnjenjem, i ZO je svjestan da originalni EOBT nije realan, ali postojeći CTOT je ostvariv, tada je dužnost ZO da prema IFPS pošalje poruku sa novim EOBT-om za taj let. Kako se ne bi generirao novi CTOT, može se koristiti sljedeća formula:
      Trenutni važeći CTOT minus TAXITIME, minus 10 minuta. Novi EOBT ne smije biti definiran nakon ovoga vremena. Obzirom da NMOC sustav konstantno traži poboljšanja u cilju dodjeljivanja nultog kašnjenja, CTOT toga leta neće nikada biti raniji od novog EOBT plus TAXITIME.
  2. Ukoliko je let imao CTOT koji mu se ukida SLC (Slot Cancellation) porukom, a originalni EOBT ne može biti udovoljen, ZO mora objaviti novi EOBT putem DLA poruke. KZP/ATFM će sada imati stvarni EOBT za ovaj let.

Neke države izvan ATFM područja i dalje zahtijevaju od ZO da revidiraju svoj EOBT, neovisno o tome iz kojeg se razloga EOBT toga leta promijenio. ZO moraju imati na umu gornju formulu za proračunavanje kada popunjavaju svoje planove i šalju dopune. Nije moguće promijeniti EOBT (koristeći DLA ili CHG) na raniji od EOBT-a definiranog u originalno predanom planu leta. Ipak, ako je ZO spreman za početak vožnje čak i prije trenutno važećeg EOBT, ZO može preko lokalne ATC jedinice (TWR) ili FMP-a tražiti slanje REA poruke. U tom slučaju, let se smatra spreman za polazak u trenutku prihvaćanja REA poruke.

ENR 1.9.1.3.4   Upotreba ATFM mjera

Postoji nekoliko ATFM mjera za usklađivanje prometne potražnje (traffic demand - TD) sa raspoloživim kapacitetima KZP. Te mjere podrazumijevaju promjenu rute ili ograničavanje razine leta za određene letove ili prometne tokove, poseban odabir određenih letova kojima se sprječava ulazak u određeni sektor KZP, i kao zadnja opcija, ATFM regulacija. Tablica sa opisom razloga regulacija i odnosnim IATA kodovima nalazi se u prilogu 2. Kao pomoć u rješavanju problema u određene dane NM može primijeniti rutni scenarij koji uključuje preporučene ili obavezne rute za određene grupe letova ili odabrane pojedine letove (cherry picking). Te promjene bit će objavljene putem AIM (ATFM Information Message) ili putem ANM (ATFM Notification Message).

Zrakoplovni operatori koji potpadaju zahtjevu za promjenom rute ili ograničenje razine leta moraju poništiti postojeći plan leta te ga ponovo predati za novu rutu u skladu s postupkom za zamjenu plana leta objavljenom u Network Operations priručniku u dijelu IFPS Users Manual.

ENR 1.9.1.4   Razmjena ATFM poruka

Koncept CASA podsustava temelji se na načelu izravnog dijaloga između TACT baze podataka, zrakoplovnih operatora i KZP. Taj dijalog koristi niz ATFM poruka koje omogućuju objavu, ispravke, poništenje slotova, promjene ruta itd. Razmjena se radi kroz ADEXP (ATS data exchange presentation) format novih poruka, koji se bazira na redoslijedu polja od kojih je svako prepoznato putem crtice (-), nakon koje slijedi oznaka (kratica), razmak, te odgovarajući podaci.

Svaka ATFM poruka sadrži nekoliko polja, od kojih su neka obvezna a neka po izboru. Slijed polja u poruci nije obavezan, s izuzetkom prvog polja (koje se odnosi na naziv poruke), a koje određuje sva slijedeća polja.

Zrakoplovni operatori razmjenjuju poruke putem:

  1. Udaljene računalne postaje NM-a
  2. Putem AFTN ili SITA mreže koristeći ADEXP format, na sljedeće adrese:
    AFTN: EUCHZMTA
    SITA: BRUEA7X
  3. Ukoliko takva razmjena poruka nije moguća, zrakoplovni operator mora s Centralnim ARO uredom, lokalnim FMP ili središnjom jedinicom upravljanja zračnim prometom (NM) dogovoriti rukovanje s porukama koje se na njega odnose. Network Manager će slati ATFM poruke na one adrese koje je unaprijed odredio zrakoplovni operator. Ako zrakoplovni operator nije naznačio ili NM nije našao ni centralnu ni lokalnu adresu zrakoplovnog operatora, poruka će biti poslana Centralnom ARO uredu, a ukoliko je drugačija, i na adresu pošiljatelja plana leta. NM će također slati ATFM poruke prema KZP, Centralnom ARO uredu i FMP-u.
ATFM poruke koje TACT/CASA šalje korisnicima:
ATFM poruke koje TACT/CASA odašilje korisnicima, a odnose se na ATFM slotove su:
SAMSlot Allocation Message.
SRMSlot Revision Message.
SLCSlot Cancellation Message.
SIPSlot Improvement Proposal Message.
FLSFlight Suspension Message.
DESDe-suspension Message.
RRPRerouteing Proposal Message.
ERRError Message.
RRNRerouteing Notification Message.
ATFM poruke koje korisnici šalju TACT/CASA-i
Korisnici mogu sTACT/CASA sustavom uspostaviti izravan dijalog koji se odnosi na druge okolnosti vezane za dodijeljeni slot, putem sljedećih poruka:
SPASlot Proposal Acceptance Message.
SRJSlot Proposal Rejection Message.
SMMSlot Missed Message.
SRMSlot Revision Message
FCMFlight Confirmation Message.
RJTRerouteing Rejection Message.
RFIReady For Improvement.
SWMSIP Wanted Message.
ATFM poruke koje jedinice KZP-a šalju NM-u
REAReady message.
Naravno, postoji čitav niz ostalih poruka koje ATC razmjenjuje sa NM sustavima:
FSAFirst System Activation
CPRCorrelated Position Report
AFPATC Flight Plan Proposal
i ostale, a koje nisu direktno vezane za ATFM.

SAM: SLOT allocation message - poruka o dodjeljivanju SLOT-a
Ovom porukom se dva sata prije zadnjeg primljenog EOBT vremena ZO i KZP obavještavaju o CTOT vremenu kojeg je proračunao CASA sustav, a kojeg se ZO i KZP moraju pridržavati. Ova poruka se šalje 2 sata prije zadnjeg poznatog EOBT.

Primjer:

-TITLE SAM
-ARCID AMB101
-IFPLID AA12345678
-ADEP EGLL
-ADES LMML
-EOBT 0945
-CTOT 1030
-REGUL UZZU11
-TAXITIME 0020
-EOBD 080901
-REGCAUSE CE 81

U REGUL polju se navodi ime regulacije koja ima utjecaj na let.

Poruka o dodjeljivanju slota se šalje kada je potrebno izmijeniti vrijeme polijetanja, npr. ukoliko je aerodrom privremeno zatvoren, ili ukoliko postoje uvjeti slabe vidljivosti (RVR) te je zrakoplovu dodijeljeno kašnjenje dok se ne ispune RVR uvjeti.

SRM: SLOT revision message - poruka o izmjeni SLOT-a
Ovu poruku TACT automatski šalje prema ZO i KZP da bi se naznačila promjena prethodno dodijeljenog slota. Ova vrsta poruke može biti posljedica slanja CHG ili DLA poruke ili promjene CASA parametara (produljenje regulacije i sl.). Također može slijediti SRR, SPA, FCM ili REA poruke, a koristi se i za unaprjeđenja leta koji se nalazi u RFI statusu.

-TITLE SRM
-ARCID AMB101
-IFPLID AA12345678
-ADEP EGLL
-ADES LMML
-EOBD 080901
-EOBT 0020
-NEWCTOT 0050
-REGUL UZZU12
-TAXITIME 0020
-REGCAUSE CE 81

U REGCAUSE polje stavlja se oznaka razloga za regulaciju: prvo slovo odnosi se na razlog i dodjeljuje ga FMD, drugo može biti: D-odlasci, E-rutni, A-dolasci. Brojčana oznaka predstavlja IATA-inu oznaku za kašnjenje (vidi Prilog 1.)

SLC: SLOT requirement cancellation message - poruka o poništenju SLOT-a
Ovu poruku TACT šalje prema ZO i KZP, kada let koji je prethodno primio CTOT više ne podliježe regulacijama, ili kada TACT primi poruku o poništenju plana leta (CNL).

-TITLE SLC
-ARCID AMB101
-IFPLID AA12345678
-ADEP EGLL
-ADES LMML
-EOBD 080901
-EOBT 0945
-REASON OUTREG
-TAXITIME 0020

SIP: SLOT improvement proposal message - poruka o mogućnosti poboljšanja slot-a
Ovu poruku TACT/CASA šalje ZO radi prijedloga o ranijem (povoljnijem) slotu u odnosu na prethodno dodijeljeni. ZO prihvaća ponudu putem SPA poruke ili je odbija putem SRJ poruke. Prijedlog dostavljen SIP porukom ne vrijedi ako odgovor nije primljen unutar vremenskog parametra naznačenog u RESPBY.

-TITLE SIP
-ARCID AMB101
-IFPLID AA12345678
-ADEP EGLL
-ADES LMML
-EOBD 080901
-EOBT 0945
-CTOT 1030
-NEWCTOT 1010
-REGUL UZZU11
-RESPBY 0930
-TAXITIME 0020

FLS: Flight suspension message - poruka o poništenju plana leta
Ukoliko na nekom aerodromu postoje uvjeti slabe vidljivosti i izvanrednih okolnosti, NM može pokrenuti suspenziju onih letova koji trebaju sletjeti na aerodrom pod tim uvjetima i ograničiti promet u slijetanju. Slijetanje je dozvoljeno onim letovima koji mogu sletjeti u skladu s naznačenim RVR vrijednostima. ZO će putem CHG ili FCM poruke naznačiti minimalnu RVR vrijednost pod kojom može sletjeti.

-TITLE FLS
-ARCID AMB101
-IFPLID AA12345678
-ADEP EGLL
-ADES LMML
-EOBD 080901
-EOBT 0945
-RVR 350
-RESPBY 0855
-REGUL UZZU11
-COMMENT RVR UNKNOWN
-TAXITIME 0020
-REGCAUSE WA 84

Nakon što ZO primi FLS poruku, poslati će FCM poruku o potvrdi leta koja uključuje RVR minimum i NEWEOBT.

NM će poslati FLS i u drugim slučajevima, na primjer, nakon primitka SMM (Slot Missed Message), kada let mora biti suspendiran zbog posebnih okolnosti, te u slučaju kada FAM nije zabilježio da je zrakoplov poletio. Također će biti poslana kada dođe do poremećaja u procesu planiranja polijetanja,a NEWEOBT vrijeme još nije poznato.

DES: De-suspension message
U ovoj se poruci navodi da let koji je prethodno bio suspendiran sada to više nije. TACT je de-suspendirao let i on više nije predmet ATFM mjera. Ukoliko se nešto promijenilo u odnosu na originalni EOBT iz plana leta, ZO je dužan poslati DLA poruku ako je kašnjenje veće od 15 minuta od EOBT vremena navedenog u planu leta.

-TITLE DES
-ARCID AMB101
-IFPLID AA12345678
-ADEP EGLL
-ADES LMML
-EOBD 080901
-EOBT 0945
-TAXITIME 0020

RRP: Rerouteing proposal messages - poruka o predloženoj promjeni rute
Ovu poruku TACT šalje zrakoplovnom operateru da bi ponudio drugačiji CTOT ili da bi predložio novu rutu koja nema CTOT. U poruci je također dodano vrijeme za odgovor (RESPBY). TACT će poslati RRP poruku zrakoplovnom operateru u sljedećim slučajevima:

  1. Kada je let koji je već primio slot koji odgovara originalnoj ruti (ORGRTE) dobije novi slot (NEWCTOT) zajedno sa zatraženom novom rutom.

    -TITLE RRP
    -ARCID AMB101
    -IFPLID AA12345678
    -ADEP EGLL
    -ADES LMML
    -EOBD 080901
    -EOBT 1030
    -ORGRTE MID UA1 RBT UG32 TOP UA1 ELB UA12 PAL UA18 EKOLA A18 MLQ
    -CTOT 1230
    -RRTEREF EGLLLMML1
    -NEWRTE MID UA1 RBT UG32 BAJKO UA21 NIZ UA2 AJO UA9 CAR UB21 PANTA B21 MLQ
    -NEWCTOT 1105
    -RESPBY 0900
    -TAXITIME 0020
  2. Kada je let promijenio rutu s one koja prolazi kroz područje s regulacijom na novu rutu u području bez regulacije. REASON OUTREG upućuje na to da zrakoplovu zbog promjene rute slot neće biti dodijeljen.
  3. U slučaju kada let još nije primio slot, nego samo okvirno vrijeme polijetanja (PTOT- Provisional TOT) koje je proračunao TACT. Izračunato je novo, privremeno vrijeme polijetanja koje odgovara novoj predloženoj ruti.
  4. Za letove bez slota izračunava se privremeni PTOT. U tom slučaju sustav predlaže rutu bez aktivnih regulacija u vrijeme izračuna (REASON OUTREG).

Zrakoplovni operator koji želi iskoristiti prednost ove mogućnosti treba prilagoditi plan leta (putem CHG poruke ili koristeći RFP postupak), a poruka bi trebala stići prije isteka RESPBY vremena. Tada će SLC, SAM ili SRM poruke biti odaslane odgovarajućim zrakoplovnim operatorima.

ERR: Error message - poruka pogreške
Ovu poruku šalje TACT nakon što je u prethodno primljenoj poruci pronađena greška koju ne može obraditi.

-TITLE ERR
-ARCID AMB101
-FILTIM 0915
-ORGMSG SMM
-REASON SYNTAX ERROR

RRN: Rerouteing notification message - obavijesna poruka o promjeni rute
TACT/CASA ovu poruku šalje ZO obavještavajući ga o novoj ruti prethodno iniciranoj putem CHMI terminala. RRN poruka izdaje se u slučaju prihvaćanja promjene rute s opcijom “CNL” funkcije AOWIR (what-if-reroute) koja omogućuje operatoru prikaz i odabir zamjenskih ruta putem CHMI terminala. Od operatora se zahtijeva podnošenje novog plana leta s rutom koja potpuno odgovara onoj koja je sadržana u RRN poruci. TACT će poslati RRN u sljedećim slučajevima:

  1. Let je već primio slot koji se nalazi na originalnoj ruti (ORGRTE). Ponuđen je novi slot ukoliko zrakoplovni operator podnese novi plan leta s predloženom novom rutom (NEWRTE).

    -TITLE RRN
    -ARCID AMB101
    -IFPLID AA12345678
    -ADEP EGLL
    -ADES LMML
    -EOBD 080901
    -EOBT 1030
    -ORGRTE MID UA1 RBT UG32 TOP UA1 ELB UA12 PAL UA18 EKOLA A18 MLQ
    -CTOT 1230
    -RRTEREF EGLLLMML1
    -NEWRTE MID UA1 RBT UG32 BAJKO UA21 NIZ UA2 AJO UA9 CAR UB21 PANTA B21 MLQ
    -NEWCTOT 1105
    -RESPBY 0900
    -TAXITIME 0020
  2. Letu je promijenjena ruta s one koja prolazi kroz regulirano područje na novu rutu u zračnom prostoru bez regulacije. Poruka će uključiti REASON OUTREG indikator koji označava da zbog nove rute slot nije dodijeljen.

SPA: SLOT proposal acceptance message - poruka o prihvaćanju prijedloga novoga slot-a
Ovu poruku šalje zrakoplovni operator kao potvrdan odgovor na SIP poruku. Ako je SPA poruka odaslana prije ustanovljenog RESPBY, TACT će potvrditi novi slot putem SRM.

-TITLE SPA
-ARCID AMB101
-ADEP EGLL
-ADES LMML
-EOBT 0945
-NEWCTOT 1010

SRJ: SLOT proposal rejection message - poruka o neprihvaćanju prijedloga novoga slot-a
Ovu poruku šalje zrakoplovni operator kao negativan odgovor na SIP. Zrakoplovni operator zadržava originalni slot primljen prije SIP-a.

-TITLE SRJ
-ARCID AMB101
-ADEP EGLL
-ADES LMML
-EOBT 0945
-REJCTOT 1010

SMM: SLOT missed message - poruka o propuštenom slot-u
Ovu poruku šalje zrakoplovni operator kada ne može ispoštovati slot, a NEWEOBT nije poznat. TACT će poništiti SAM, potvrditi suspenziju putem FLS poruke, i neće slati daljnje poruke sve dok zrakoplovni operator ne pošalje novi NEWEOBT putem SRR, CHG, DLA ili zamjenskog plana leta (RFP).

-TITLE SMM
-ARCID AMB101
-ADEP EGLL
-ADES LMML
-EOBD 080901
-EOBT 0945
-CTOT 1020

SRM: SLOT revision message - poruka o promjeni slot-a
Ovu poruku zrakoplovni operater šalje TACT-u kada ne može ispoštovati slot naznačen u SAM poruci. Sve neophodne izmjene slota mogu se koordinirati preko KZP-a 30 minuta prije isteka vremena CTOT-a u skladu s lokalnim postupcima.

-TITLE SRM
-ARCID AMB101
-IFPLID AA12345678
-ADEP EGLL
-ADES LMML
-EOBD 080901
-EOBT 0020
-NEWCTOT 0050
-REGUL UZZU12
-TAXITIME 0020
-REGCAUSE CE 81

FCM: Flight confirmation message - poruka o potvrdi leta
Zrakoplovni operator obavještava TACT da je let koji je prethodno bio suspendiran sada potvrđen te se ponovo može aktivirati u vremenu navedenom u poruci (EOBT ili NEWEOBT). Zrakoplovni operator također može poslati FCM kao odgovor na FLS, te kao odgovor selektivnoj ANM poruci.

-TITLE FCM
-ARCID AMB101
-ADEP EGLL
-ADES LMML
-EOBT 0945
-REGUL LMMLA01

RJT: Rerouting Rejection Message - poruka o neprihvaćanju izmjene rute
Ovom porukom se koristi zrakoplovni operator radi odbijanja RRP poruke. Upotreba RJT omogućuje potencijalno pridruženom RRP slotu povratak u sustav za moguću upotrebu drugdje.

-TITLE RJT
-ARCID AMB101
-ADEP EGLL
-EOBT 0945
-ADES LMML
-RRTEREF EGLLLMML1

RFI: Ready for improvement - poruka o spremnosti za povoljniji slot
Kada se letovi nalaze u RFI statusu (Ready For Improvement), spremni su primati povoljnije CTOT vrijeme preko SRM poruke. Ako let nije u tom statusu može primati SIP poruke. Taj postupak nadomješta postupak za REA poruke. Zrakoplovni operator može od NM-a zatražiti RFI status za sve svoje letove ili za pojedini let, u ovom slučaju, slanjem RFI poruke.

-TITLE RFI
-ARCID AMB101
-ADEP EGLL
-ADES LMML
-EOBD 080901
-EOBT 1030

Zrakoplovni operator kojem se let nalazi u RFI statusu će primiti SRM ukoliko je moguće primiti povoljniji slot. Zrakoplovni operator i KZP moraju se pridržavati NEWCTOT-a.

SWM: SIP wanted message - poruka o traženju povoljnijeg slot-a
Kad zrakoplovni operator sve svoje letove stavi u RFI status, može preko SWM poruke koju šalje NM-u izostaviti taj status za određeni let.

-TITLE SWM
-ARCID AMB101
-ADEP EGLL
-ADES LMML
-EOBD 080901
-EOBT 1030

Od tada na dalje let može primiti povoljniji slot preko SIP poruke.

REA: Ready message - poruka kojom se deklarira spremnost za polazak
KZP ovu poruku može poslati NM-u kad je let pripravan za polazak prije isteka EOBT vremena. Let će biti stavljen u RFI status, s dodijeljenim CTOT vremenom, uz mogućnost primanja povoljnijeg slota. REA poruku može poslati samo KZP, koji može ovlastiti ARO ili FMP za slanje te poruke. REA poruka ne smije biti poslana više od 15 minuta prije EOBT vremena.

-TITLE REA
-ARCID ABC101
-ADEP EGLL
-ADES LMML
-EOBD 080901
-EOBT 1030
-MINLINEUP 0005

MINLINEUP polje nije obavezno ispuniti – ukoliko vrijeme nije navedeno, NM će koristiti lokalno TAXITIME vrijeme. Smatrat će se da je navedeno predloženo vrijeme NEWEOBT vrijeme, a ukoliko postoji mogućnost za primanje povoljnijeg slota, ZO i KZP će primiti SRM

ENR 1.9.1.5   Napredni taktički sustav upravljanja protokom (ETFMS) i praćenje aktivacije letova (FAM)

Razvitak naprednog taktičkog sustava za upravljanje protokom (Enhanced Tactical Flow Management System – ETFMS) omogućuje NM-u primanje podataka o letovima u stvarnom vremenu, korištenjem funkcije praćenja aktivacije letova (Flight Activation Monitoring – FAM). Ti se podaci dobivaju od sustava KZP a proizlaze iz radarskih podataka i aktivacijskih poruka vezanih za planove leta.

Prednosti su u točnijoj slici prometne situacije, što dodatno pomaže taktičkom planiranju upravljanja protokom zračnog prometa. FAM se progresivno uvodi u cijeloj FMD ATFM regiji.

Praćenje aktivacije letova (FAM):

  1. prati letove koji su trebali poletjeti;
  2. za te letove poduzima radnje (kroz interne poruke NM-a) za ažuriranje vremena polijetanja, kako bi se poboljšala prognoza prometne potražnje (TD - traffic demand);
  3. suspendira letove po isteku određenog vremenskog parametra (15 minuta nakon vremena CTOT ili ETOT), osim ako primi poruku koja potvrđuje da je neki let kasnije poletio; i
  4. o svim suspenzijama letova obavještava operatore zrakoplova i KZP na aerodromu polijetanja, omogućujući im da u skladu s time i planiraju promet.

Očekivane koristi FAM-a su:

  1. pružanje bolje prognoze aktualne i očekivane prometne situacije;
  2. oslobađanje slotova koje “zauzimaju” letovi koji još nisu poletjeli;
  3. poticanje zrakoplovnih operatora na pravovremeno ažuriranje letova;
  4. poboljšanje procjene prometnog opterećenja; i
  5. omogućavanje učinkovitije upotrebe raspoloživog kapaciteta zračnog prostora.

ETFMS očekuje da su letovi poletjeli, na temelju EOBT-a navedenog u planu leta ili vremena polijetanja u ATFM slot-u. Letovi za koje nije javljeno da su poletjeli unutar 15 minuta od najavljenog ETOT ili CTOT vremena primit će od ETFMS-a poruku o suspenziji leta (Flight Suspension Message – FMS). U tekstu će biti istaknut komentar “NOT REPORTED AS AIRBORNE” (“nije javljeno da je poletio”). Dužnost je operatora zrakoplova poslati DLA poruku, što može ostvariti i kroz Centralni ARO ured, ukoliko nema direktnu vezu sa NM-om. Ako je let suspendiran u fazi taksiranja, KZP je odgovorna za slanje DLA poruke.

Let se smatra aktivnim u sustavu ETFMS (TACT) primitkom bilo koje od sljedećih poruka::

DEP - (poruka o polasku)
FSA - (poruka o sistemskom aktiviranju leta)
CPR - (korelirani izvještaj o poziciji)
APL - (plan leta KZP)
ACH - (izmjena plana leta KZP)
APR - (izvještaj operatora zrakoplova o poziciji)
ARR - (poruka o dolasku)

Letovi koje je suspendirao FAM primit će FLS poruku s napomenom “not reported as airborne”. Primjer FLS poruke poslane zbog FAM-a:

-TITLE FLS
-ARCID AMB101
-IFPLID AA12345678
-ADEP EGLL
-ADES LMML
-EOBD 080901
-EOBT 0945
-COMMENT NOT REPORTED AS AIRBORNE
-TAXITIME 0020

ENR 1.9.1.5.1   Suspenzija leta – postupci

Kada operator zrakoplova ili KZP na aerodromu polijetanja primi FLS poruku zbog ranije opisanog procesa, moguće je da:

  1. Let je još uvijek stvarno na zemlji, ili na stajanci ili taksira:
    1. Operator zrakoplova (ako je zrakoplov na stajanci) ili KZP (ako zrakoplov već taksira) mora osigurati ponovno iniciranje plana leta, slanjem DLA poruke s točnim vremenom EOBT. ETFMS (TACT) na to će odgovoriti porukom o ukidanju suspenzije (DES - De-Suspension Message) ako let nije pod regulacijom, odnosno porukom o reviziji slota (SRM - Slot Revision Message) ukoliko se let nalazi pod regulacijom.
    2. KZP ne smije dozvoliti zrakoplovu paljenje motora i/ili polazak prije nego što takva poruka (DES ili SRM) bude primljena.

      Napomena: KZP mora poduzeti sve mjere kako bi se osiguralo da se svi zrakoplovi, bili pod regulacijom ili ne, pridržavaju svojih ETOT/CTOT vremena, uzimajući u obzir odgovarajuće zahtjeve taksiranja/čekanja/redoslijeda. Nikakva iznimka koja bi zrakoplovu, uslijed kašnjenja u taksiranju zbog prometne zagušenosti aerodroma, dozvoljavala da nastavi s polijetanjem nije primjenjiva osim ako zrakoplov može krenuti i biti u zraku unutar vremena ETOT/CTOT +15 minuta.
  2. Zrakoplov je već poletio:
    1. Nije potrebna nikakva akcija operatora zrakoplovna niti toranjske KZP na aerodromu polijetanja. Letu će biti automatski ukinuta suspenzija po primitku jedne od gore navedenih poruka (DEP, CPR, FSA itd.)

      Napomena: učestalo ponavljanje gore navedenog slučaja može ukazivati na neoptimalno definirane parametre i razmjenu podataka sa NM. Jedno od mogućih rješenja jest slanje DEP poruka sa aerodroma polijetanja, a što svakako podrazumijeva koordinaciju između NM i nacionalnog ureda/jedinice za upravljanje protokom zračnog prometa.
ENR 1.9.1.5.2   Područje primjene

Kada se u neko područje uvede FAM, NM/FMD će o tome obavijestiti sve korisnike putem AIM poruke (ATFM Information Message). Pozitivan učinak uvođenja FAM-a u neku regiju jest u tome što će svi letovi koji polaze iz ATFM područja ili u njega slijeću biti podložni praćenju aktivacije leta (FAM). Za letove koji polijeću iz FAM pokrivenog područja, a lete u neka druga područja, FAM će početi u trenutku ETOT/CTOT.

Za letove koji polaze iz područja u kojima FAM nije uveden, a slijeću na aerodrome unutar područja u kojima je uveden FAM, postupak će se oslanjati na ulaznu točku prve regije koja je pokrivena CPR(Correlated Position Report) porukama. FLS poruke mogu biti poslane letovima koji slijeću unutar FAM područja, iako su poletjeli izvan njega.

ENR 1.9.1.6   Prioritet letova

Upotreba indikatora STS/ATFMX sama po sebi ne daje letu nikakav dodatni prioritet za poseban tretman kod službi zračnog prometa. Za isticanje potrebe za posebnim tretmanom kod službi zračnog prometa služe drugi STS/ indikatori.

Let s indikatorom STS/STATE može dobiti poseban tretman kod službi zračnog prometa zbog važnosti misije ili osobe koja se nalazi u zrakoplovu

Kombinirana upotreba STS/HOSP i STS/ATFMX ukazat će službama zračnog prometa da se taj let mora obaviti bez kašnjenja i tako opravdati izuzeće od ATFM-a. Takvi letovi mogu dobiti i dodatni prioritet ukoliko to prometna situacija dozvoljava.

Letovi koji nisu hitni nastavit će koristiti indikator STS/HOSP da istaknu kako je potreban poseban tretman. Dodatne informacije mogu se unijeti u Polje 18 u planu leta korištenjem indikatora RMK/ ili pak pilot može službama zračnog prometa objasniti točno kakav poseban tretman je potreban.

Međutim, ako se na bilo kojem STS/HOSP letu, tijekom leta, dogodi situacija koja zahtijeva hitnu medicinsku pomoć, tada treba prikladnom radiokomunikacijskom porukom (porukama) službama zračnog prometa istaknuti hitnost situacije.

Valja imati na umu da su ovdje izloženi postupci namijenjeni upravljanju protokom zračnog prometa.

ENR 1.9.1.7   ATFM postupci za izuzimanje

Originatori planova leta (FPL) imaju mogućnost dobiti izuzeće od ATFCM restrikcija za pojedine letove, upotrebom statusnih (STS/ ) indikatora u planu leta.

Primjenjuju se sljedeća načela:

  1. Umetanje indikatora STS/... u polje 18 u planu leta istaknut će da neki let može zatrebati poseban tretman. Ovaj indikator služi svim stranama koje će se tim letom operativno baviti;
  2. STS designator po svom sadržaju označava posebnu okolnost u kojoj se let nalazi, od kojih neke mogu imati utjecaj na primjenu regulacija za taj let
  3. Višestruko umetanje STS indikatora u polje 18 nije dozvoljeno. Tamo gdje su višestruki indikatori neophodni, bit će naznačeni u samo jednom dodatnom polju nakon razmaka. Primjer: STS/HEAD MARSA ATFMX
  4. STS/ATFMX indikator se može upotrijebiti ukoliko let udovoljava kriterijima niže opisanim

Napomena:
Jedino STS/FFR; STS/MEDEVAC; STS/SAR; STS/HEAD i STS/ATFMX udovoljavaju uvjetima za automatsko izuzeće od ATFM mjera;
Indikator STS/ATFMX koristi se jedino za potrebe ATFCM-a. Ovaj indikator podliježe strogoj primjeni pravila korištenja i smatra se dodatkom bilo kojoj drugoj najavi posebnog tretmana koja može biti istaknuta za potrebe KZP.

Indikatori koji podrazumijevaju automatsko izuzeće od ATFCM mjera:
STS/FFR - (firefighting) letovi u protupožarne svrhe
STS/MEDEVAC - (medical evacuation) let koji se obavlja u svrhu misije zdravstvene evakuacije
STS/SAR - (search and rescue) let uključen u operacije traganja i spašavanja
STS/HEAD - (head of state) let sa državničkim statusom
STS/ATFMX - (ATFM exempt approval granted) letovi s automatskim izuzećem od ATFM mjera i letovi sa statusom HUM i HOSP koji su posebno odobreni od strane nacionalnog Ureda ovlaštenog za izdavanje takvih odobrenja. Izuzeti su od bilo kakvih ATFM mjera i mogu koristiti dodatno polje uz STS/ATFMX indikator. Primjer: STS/ATFMX HUM.

Statusi koji ne podrazumijevaju automatsko izuzeće od ATFCM mjera, nego samo daju informaciju KZP o potrebi posebnog ophođenja sa letom, i mogućnosti postojanja specijalnih zahtjeva tokom leta:

STS/ALTRV - (altitude reservation); let koji će se odvijati u području s rezerviranom visinom po QNE tlaku
STS/FLTCK - (check for calibration on navaids); let za provjeru kalibraže navigacijske opreme
STS/HAZMAT - (hazardous material on board); let koji prenosi opasne materijale
STS/HOSP - (medical flight); let posebno odobren kao medicinski let
STS/HUM - (humanitarian flight); let u humanitarne svrhe
STS/MARSA - (military entity responsible for separation of military aircraft); let za koji vojni subjekt preuzima odgovornost za razdvajanje od vojnih zrakoplova
STS/NONRVSM - (state flights with no RVSM equipment); let državnih zrakoplova koji nisu opremljeni RVSM opremom u RVSM području
STS/STATE - (military or civil registered aircraft used in military, customs and police services); (vojni ili civilni zrakoplov korišten u vojne, carinske ili policijske svrhe) let koji se obavlja u vojne, carinske i policijske svrhe
EUR/PROTECTED (military flights within Europe for which the details should only be available to a restricted audience (e.g. security sensitive flight)); vojni let unutar EU o kojemu se detalji mogu objaviti samo ograničenoj publici

Dodatne informacije o korištenju STS/ indikatora za potrebe ATFM-a mogu se pronaći u Network Operations priručniku.

ENR 1.9.1.7.1   Pravila primjene za korištenje indikatora STS/ATFMX

Ova pravila primjenjuju se na sve letove koji žele biti izuzeti od ATFM mjera u području nadležnosti NM-a. Želi se osigurati da letovi, koji po naravi svoje misije ne mogu ni pod kojim okolnostima biti zadržani zbog ATFM-a, budu isključeni od mogućih ATFM mjera.

Svi korisnici trebaju imati na umu da će za svaki let koji pribavi izuzeće, a kojem bi inače bilo dodijeljeno kašnjenje, to kašnjenje biti prebačeno na druge letove. Stoga je od osobite važnosti da upotreba mogućnosti izuzetka bude pod odgovarajućom kontrolom i nadzorom, kako bi samo oni letovi koji su zaista prioritetni mogli nastaviti djelovati bez ATFM kašnjenja.

U slučaju korištenja izuzeća, HACZ zadržava pravo provođenja postoperativne analize i potraživanja dokaza kako bi se utvrdila opravdanost korištenja ATFMX statusa kod operatora prepoznatih iz provedene analize.

ENR 1.9.1.8   Pružanje informacija o događajima koji mogu imati utjecaj na kapacitet KZP

Operatori zračnih luka u RH (uključujući vojna letjelišta) trebali bi, što je prije moguće, ali najmanje 14 dana unaprijed, staviti na raspolaganje informaciju o svakom događaju koji bi mogao dovesti do značajnog povećanja prometne potražnje. Primjerice, događaji poput velikih sportskih manifestacija, međunarodnih sajmova, sastanci europskih ministara i slično.

Kako bi se u svim ovim slučajevima postigao optimalan protok prometa, potrebni su svi relevantni podaci, a poglavito:

  1. naziv aerodroma;
  2. kontakt podaci za aerodrom;
  3. kontakt podaci za KZP;
  4. vrsta (narav) događaja;
  5. očekivani porast i vrsta zračnog prometa.

Podatke o značajnom događaju treba poslati na:

HKZP d.o.o.
Odjel za planiranje zračnog prometa i organizaciju i upotrebu zračnog prostora
Rudolfa Fizira 2
10410 Velika Gorica, p.p.103, Hrvatska

U skladu s najavom događaja, relevantne službe zadužene za upravljanje zračnim prometom procijenit će utjecaj događaja i koordinirati eventualni ATFCM odgovor ukoliko je potreban.

Prilog 1.  

ENR 1.9.2.   Upravljanje zračnim prostorom u Republici Hrvatskoj

ENR 1.9.2.1   Uvod

Fleksibilna uporaba zračnog prostora, kao koncept upravljanja zračnim prostorom koji je opisala Međunarodna organizacija civilnog zrakoplovstva (ICAO), a razvila Europska organizacija za sigurnost zračne plovidbe (Eurocontrol), u Republici Hrvatskoj provodi se u skladu sa Zakonom o zračnom prometu (Narodne novine broj 69/2009, 84/2011, 54/2013, 127/2013 i 92/2014), Uredbom Komisije (EZ) broj 2150/2005 od 23. prosinca 2005. kojom se utvrđuju zajednička pravila za fleksibilno korištenje zračnog prostora i Pravilnikom o upravljanju zračnim prostorom (Narodne novine broj 20/2023).

ENR 1.9.2.2   Pojmovi

Pojmovi u svezi upravljanja zračnim prostorom i operacija sustava bespilotnih zrakoplova objavljeni su u Pravilniku o upravljanju zračnim prostorom (Narodne novine broj 20/2023).

ENR 1.9.2.3   Organizacija upravljanja zračnim prostorom Republike Hrvatske

Upravljanje zračnim prostorom provodi se u skladu s pravnim okvirom kako je gore navedeno, a sukladno strategiji država članica ECAC-a i konceptu FUA.

Upravljanje zračnim prostorom (ASM) primjenjuje se na tri razine:

  • strateško upravljanje zračnim prostorom (ASM 1)
  • predtaktičko upravljanje zračnim prostorom (ASM 2)
  • taktičko upravljanje zračnim prostorom (ASM 3).

Strateška razina - ASM 1

Upravljanje zračnim prostorom Republike Hrvatske na strateškoj razini provodi Nacionalno povjerenstvo za upravljanje zračnim prostorom. To je povjerenstvo nacionalni High-Level Airspace Policy Body (HLAPB) prema Zakonu o zračnom prometu (Narodne novine broj 69/2009, 84/2011, 54/2013, 127/2013 i 92/2014.), Uredbi Komisije (EZ) broj 2150/2005 od 23. prosinca 2005. kojom se utvrđuju zajednička pravila za fleksibilno korištenje zračnog prostora.

ASM 1 obavlja poslove u skladu s EUROCONTROL-ovim dokumentom ASM Handbook i Pravilnikom o upravljanju zračnim prostorom (Narodne novine broj 20/2023).

Kontakt:

Republika Hrvatska
Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture
Uprava zračnog prometa, elektroničkih komunikacija i pošte
Nacionalno povjerenstvo za upravljanje zračnim prostorom
g. Dinko Staničić – predsjednik povjerenstva

Adresa: Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture
Prisavlje 14
10000 Zagreb
Hrvatska

Telefon: +385 1 6169 156

Fax: +385 1 6196 393

Predtaktička razina – ASM 2

Zadaće na razini ASM 2 u Republici Hrvatskoj obavlja Jedinica za upravljanje zračnim prostorom (AMC) u skladu sa Zakonom o zračnom prometu (Narodne novine broj 69/2009, 84/2011, 54/2013, 127/2013 i 92/2014), Uredbom Komisije (EZ) broj 2150/2005 od 23. prosinca 2005. kojom se utvrđuju zajednička pravila za fleksibilno korištenje zračnog prostora, Pravilnikom o upravljanju zračnim prostorom (Narodne novine broj 20/2023) i EUROCONTROL-ovim dokumentom ASM Handbook.

Upravljanje zračnim prostorom Republike Hrvatske i zračnim prostorom iznad otvorenog mora unutar FIR-a Zagreb na dnevnoj bazi obavlja civilno-vojna Jedinica za upravljanje zračnim prostorom (AMC).

Ovlašteni subjekti podnose zahtjeve za korištenje zračnog prostora AMC-u, sudjeluju u procesu pregovaranja i koordinacije o dodijeli zračnog prostora koji inicira AMC te koriste fleksibilne strukture zračnog prostora u skladu s tim kako ih dodijeli AMC.

Za korištenje zračnog prostora svi civilni i vojni korisnici moraju kontaktirati relevantni ovlašteni subjekt.

Kontakt:

Jedinica za upravljanje zračnim prostorom (AMC)

Vojni dio

Telefon: +385 1 6259 660

Civilni dio

Telefon: +385 1 6259 309

AFS: LDZOAMCX

Email: amc.ldzo@crocontrol.hr

web: https://www.crocontrol.hr/, https://amc.crocontrol.hr/

Adresa: Hrvatska kontrola zračne plovidbe d.o.o.
Jedinica za upravljanje zračnim prostorom (AMC)
Rudolfa Fizira 2
p.p. 103
10410 Velika Gorica
Hrvatska

Radno vrijeme: ponedjeljak - petak 0700 UTC (0600 UTC) - 1900 UTC (1800 UTC), osim hrvatskih državnih blagdana.

Ovlašteni subjekt za civilne korisnike zračnog prostora

Hrvatska kontrola zračne plovidbe d.o.o.
Sektor upravljanja zračnim prometom (SUZP)
Centar operativne podrške (COP)
Civilni ovlašteni subjekt (CIV AA)

Telefon: +385 1 6259 592, +385 1 6259 568, +385 1 6259 492

Fax: +385 1 6259 552

Email: civaa@crocontrol.hr

web: https://amc.crocontrol.hr/

Adresa: Hrvatska kontrola zračne plovidbe d.o.o.
Civilni ovlašteni subjekt (CIV AA)
Rudolfa Fizira 2
p.p. 103
10410 Velika Gorica
Hrvatska

Radno vrijeme: ponedjeljak - petak 0630 UTC (0530 UTC) - 1430 UTC (1330 UTC), osim hrvatskih državnih blagdana.

Ovlašteni subjekt za vojne korisnike zračnog prostora

Republika Hrvatska
Ministarstvo obrane
Oružane snage Republike Hrvatske
Hrvatsko ratno zrakoplovstvo
Operativno središte HRZ-a

Telefon: +385 1 6228 337, +385 1 6228 338

Taktička razina - ASM 3

Tu razinu provode nadležne jedinice kontrole zračnog prometa i odgovarajuće vojne postrojbe u skladu s Uredbom Komisije (EZ) broj 2150/2005 od 23. prosinca 2005. kojom se utvrđuju zajednička pravila za fleksibilno korištenje zračnog prostora.

FIC Zagreb odgovoran je za koordinaciju na ASM razini 3 (aktivaciju, de-aktivaciju i suspenziju rezervacija zračnog prostora).
Kontakt:
Telefon: +385 1 6259 333

ENR 1.9.2.4   Plan uporabe zračnog prostora (AUP) i Ažurirani plan uporabe zračnog prostora (UUP)

Dodjela hrvatskog zračnog prostora objavljuje se na dnevnoj bazi u planu uporabe zračnog prostora (AUP). Taj AUP objavit će Centralizirana funkcija o podacima o zračnom prostoru (CADF) na portalu Eurocontrol Network Operations (NOP) na adresi https://www.public.nm.eurocontrol.int/PUBPORTAL/gateway/spec/ u odjeljku European AUP/UUP (EAUP/EUUP).

Razdoblje važenja AUP-a jest od 0600 UTC D do 0600 UTC D+1.

Zbog mogućih ažuriranja AUP-a, u skladu s procedurom za UUP propisanom u Operativnom priručniku za AMC/CADF, može biti izdano i objavljeno do 31 UUP.

Jedinica za upravljanje zračnim prostorom (AMC) objavljuje nacionalni AUP/UUP (National Airspace Use Plan - NUP) na službenom AMC Portalu: https://amc.crocontrol.hr/.

Razdoblje važenja nacionalnog AUP-a jest od 0600 UTC D do 0600 UTC D+1.

Zbog mogućih ažuriranja nacionalnog AUP-a, svi nacionalni UUP-i distribuiraju se i objavljuju u skladu s nacionalnom procedurom za UUP propisanom u Operativnom priručniku AMC-a Republike Hrvatske (pogledati AMC Portal https://amc.crocontrol.hr/).

ENR 1.9.2.5   Pravila prioriteta za rezervacije zračnog prostora i postupci pregovaranja na predtaktičkoj i taktičkoj razini (ASM razina 2 i razina 3)
ENR 1.9.2.5.1   Uvod

Fleksibilna uporaba zračnog prostora jest koncept upravljanja zračnim prostorom koji je opisala Međunarodna organizacija civilnog zrakoplovstva (ICAO), a razvila Europska organizacija za sigurnost zračne plovidbe (Eurocontrol), prema kojoj se zračni prostor ne bi trebao određivati ni kao posve civilni ni kao posve vojni zračni prostor nego ga je bolje smatrati cjelinom u koju se moraju smjestiti potrebe svih korisnika i to u najvećem mogućem obimu.

Opisano načelo dostupnosti zračnog prostora treba biti utemeljeno na učinkovitosti njegove uporabe i jasno propisanim pravilima prioriteta za dodjelu zračnog prostora koja uvažavaju obrambene, javne, ekonomske, komercijalne i privatne potrebe korisnika.

Upravljanje zračnim prostorom (ASM) na razinama 2 i 3 provodi se prema jasnim pravilima, postupcima i standardima s ciljem osiguranja visoke razine dostupnosti zračnog prostora i učinkovitosti njegove uporabe uz očuvanje sigurnosti svih korisnika.

Cilj procesa zajedničkog donošenja odluka (CDM) na ASM razinama 2 i 3 jest osigurati učinkovitu uporabu zračnog prostora utemeljenu na kriterijima danim u pravilima prioriteta donesenim na strateškoj razini upravljanja zračnim prostorom. U procesu zajedničkog donošenja odluka na razinama 2 i 3 sudjeluju korisnici zračnog prostora, ovlašteni subjekti, Jedinica za upravljanje zračnim prostorom (AMC), Jedinica upravljanja protokom zračnog prometa i nadležna kontrola letenja, a odluku o dodjeli zračnog prostora nakon provedenog CDM-a donosi AMC.

U procesu planiranja i dodjele primjenjuju se pravila prioriteta za rezervaciju zračnog prostora, a u postupcima pregovaranja potrebno je voditi računa o smanjenju negativnog utjecaja rezervacija u zračnom prostoru na odvijanje drugog zračnog prometa.

Na sam dan provedbe aktivnosti prilikom provedbe postupaka na ASM razini 3 (aktivacija, deaktivacija, poništenje rezervacije i zahtjev za hitan prestanak aktivnosti) posebno se vodi računa o složenosti meteoroloških uvjeta i stvarnih operativnih uvjeta u zračnom prometu i prostoru s ciljem očuvanja sigurnosti svih korisnika zračnog prostora.

Za aktivnosti koje zahtijevaju rezervaciju zračnog prostora u posebnim okolnostima, zbog same prirode njihova nastanka i potrebe za brzim pristupom zračnom prostoru, potrebno je u što kraćem roku osigurati zračni prostor za njihovo provođenje uz primjenu mjera za očuvanje sigurnosti drugih korisnika zračnog prostora.

Ta pravila prioriteta služe osoblju AMC-a (razina 2) kao i kontrolorima zračnog prometa (razina 3) da na propisan način dodjeljuju zračni prostor koji je unaprijed rezerviran kao i određivanje prioriteta u posebnim okolnostima (na razini 3).

ENR 1.9.2.5.2   Pravila prioriteta za planske aktivnosti na ASM razinama 2 i 3

Uzimajući u obzir nacionalne interese Republike Hrvatske i potrebe korisnika propisana je sljedeća lista prioriteta za planske aktivnosti koje zahtijevaju rezervacije dijelova zračnog prostora:

  1. nadzor i zaštita državne granice te isključivog gospodarskog pojasa Republike Hrvatske u Jadranskom moru (IGP),
  2. nadzor iz zraka u domeni policijskih i carinskih zadaća,
  3. zaštita državnih institucija, kritične infrastrukture i važnih osoba,
  4. osiguranje područja prirodne ili tehnološke nepogode i/ili katastrofe,
  5. obilježavanje državnih obljetnica, mimohoda i priredbi u organizaciji tijela državne uprave,
  6. međunarodne vojne vježbe i međunarodne vježbe drugih tijela državne uprave,
  7. nacionalne vojne vježbe i nacionalne vježbe drugih tijela državne uprave,
  8. međunarodne zrakoplovne priredbe,
  9. međunarodna prvenstva u zrakoplovnim aktivnostima,
  10. nacionalna prvenstva u zrakoplovnim aktivnostima,
  11. vojni probni letovi,
  12. aktivnosti od javnog interesa (npr. radovi iz zraka) koje se provode na zahtjev nadležnog tijela državne uprave,
  13. vojno i policijsko osposobljavanje,
  14. osposobljavanje na zahtjev drugih državnih tijela,
  15. civilni letovi u svrhu osposobljavanja,
  16. aktivnosti vezane uz radove iz zraka komercijalne prirode zrakoplova s posadom,
  17. aktivnosti vezane uz radove iz zraka komercijalne prirode za zrakoplove bez posade,
  18. sportske i rekreacijske aktivnosti zrakoplova s posadom i padobranski skokovi,
  19. sportske i rekreacijske aktivnosti zrakoplova bez posade,
  20. puštanje i ispaljivanje predmeta u atmosferu (npr. slobodni baloni bez posade, dječji baloni, lampioni, vatromet, svjetlosni efekti…),
  21. aktivnosti eksperimentalne naravi u svrhu edukacije.

Ako se zaprimi više zahtjeva različitih korisnika za dodjelu istog zračnog prostora u istom vremenu za provedbu aktivnosti koje su istog ranga po pravilima prioriteta, prioritet za dodjelu ima zahtjev koji je prije zaprimljen. Alternativno, dva ili više korisnika mogu se dogovoriti za zajednički rad u istom zračnom prostoru u isto vrijeme uz jasno određivanje korisnika odgovornog za dodijeljeni zračni prostor.

U slučaju nastanka nepredviđenih okolnosti AMC može donijeti odluku o prekidu aktivnosti u rezerviranom zračnom prostoru za sljedeće slučajeve:

  • objave leta u nuždi (emergency),
  • letove hrvatskih vojnih zrakoplova u svrhu zaštite suvereniteta Republike Hrvatske (STS/PROTECTED),
  • letove u svrhu potrage i spašavanja te u humanitarne svrhe (STS/SAR/HUM),
  • letove kojima se prevoze oboljele ili ozlijeđene osobe kojima je potrebna hitna medicinska pomoć, uključujući letove u svrhu pružanja hitne medicinske pomoći oboljelim ili ozlijeđenim osobama, kao i letove kojima se prevoze transplantati, krv i lijekovi uključujući letove koji se obavljaju kako bi se u mjestu odredišta zrakoplova ukrcali pacijenti, lijekovi, transplantati ili krv (STS/HOSP),
  • letove kojima se prevoze poglavari država (STS/HEAD) i letove kojima se prevoze predsjednici vlada i drugi državni dužnosnici koji imaju utvrđen takav povlašteni status (STS/STATE),
  • vježbovne letove hrvatskih vojnih zrakoplova u svrhu presretanja,
  • osiguranje područja prirodne ili tehnološke nepogode i/ili katastrofe,
  • provedbu žurnih policijskih i carinskih operativnih zadaća.

Za tu svrhu svi korisnici zračnog prostora koji provode rezervacije struktura u zračnom prostoru moraju Jedinici za upravljanje zračnim prostorom dostaviti kontakt-podatke odgovorne osobe / voditelja aktivnosti koji je dužan biti dostupan na sredstvu veze (mobilni ili fiksni telefon) Jedinici za upravljanje zračnim prostorom cijelo vrijeme tijekom trajanja aktivnosti.

Promatrački letovi temeljem međunarodnih sporazuma koji obvezuju Republiku Hrvatsku imaju prioritet u skladu s potpisanim sporazumom.

ENR 1.9.2.5.3   Pravila prioriteta u posebnim okolnostima

AMC uspostavom strukture po ad hoc postupku mora na način koji smatra najprimjerenijim ovisno o situaciji u zračnom prostoru ograničiti ili zabraniti letenje i provedbu aktivnosti u određenom volumenu zračnog prostora svima osim ovlaštenim korisnicima u sljedećim slučajevima:

  1. Na pisani zahtjev nadležnih tijela državne uprave ako je to neophodno za sigurnost obavljanja zračnog prometa i provedbu aktivnosti drugih korisnika zračnog prostora, zbog obrambenih potreba Republike Hrvatske, vojnih i policijskih operativnih zadaća, operacija potrage i spašavanja, gašenja požara, zaštite državnih institucija, kritične infrastrukture i važnih osoba, zaštite od emisije opasnih i/ili štetnih tvari, plinova i pojava, nadzora i zaštite granice Republike Hrvatske te obilježavanja državnih obljetnica, mimohoda i priredbi u organizaciji tijela državne uprave,
  2. Zbog realnih operativnih zahtjeva na razdoblje ne duže od 48 sati ako je to neophodno za sigurnost obavljanja zračnog prometa i provedbu aktivnosti drugih korisnika zračnog prostora, zbog obrambenih potreba Republike Hrvatske, vojnih i policijskih operativnih zadaća, operacija potrage i spašavanja, gašenja požara, zaštite državnih institucija, kritične infrastrukture i važnih osoba, zaštita od emisije opasnih i/ili štetnih tvari, plinova i pojava, nadzora i zaštite granice Republike Hrvatske te obilježavanja državnih obljetnica, mimohoda i priredbi u organizaciji tijela državne uprave.

Na zahtjev AMC-a, a u svrhu informiranja svih korisnika zračnog prostora, pružatelj usluga u zračnoj plovidbi dužan je objaviti relevantne informacije na način uobičajen u zračnom prometu.

Pružatelj usluga u zračnoj plovidbi na pisani zahtjev nadležnih tijela državne uprave ili Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo u određenom će dijelu zračnog prostora ili na određenom aerodromu privremeno zabraniti ili ograničiti letenje izdavanjem navigacijskog upozorenja ako to zahtijevaju interesi obrane ili nacionalne sigurnosti odnosno sigurnost leta određenog zrakoplova ili skupine zrakoplova, kao i u slučaju velikih prirodnih nepogoda, u skladu s međunarodnim ugovorima koji obvezuju Republiku Hrvatsku ili odmah ako to zahtijevaju iznimne okolnosti te to objaviti na način uobičajen u zračnom prometu. Aktivnosti koje se provode u posebnim okolnostima imaju prioritet nad svim drugim aktivnostima u zračnom prostoru.

Prilikom uspostave struktura po ad hoc postupku u posebnim okolnostima AMC će se voditi sljedećom listom prioriteta za dodjeljivanje rezerviranog zračnog prostora za potrebe provedbe sljedećih aktivnosti:

  1. zaštita suvereniteta Republike Hrvatske,
  2. zaštita državnih institucija, kritične infrastrukture i važnih osoba,
  3. osiguranje, pregled i nadzor područja prirodne ili tehnološke nepogode i/ili katastrofe,
  4. traganje i spašavanje na zahtjev nadležnog tijela državne uprave,
  5. operativne zadaće u domeni policijskih i carinskih zadaća,
  6. nadzor državne granice i IGP-a,
  7. provedba operativnih zadaća nadležnog državnog tijela koje zbog prirode nastanka nisu mogle biti planirane.
ENR 1.9.2.6   Operativni zahtjevi, potrebna oprema za rezervacije, definicija područja i pravila ponašanja u područjima objavljenim u dijelu ENR 5.1 i ENR 5.2
  • Opasno područje (Danger Area – D): Utvrđeni volumen zračnog prostora unutar kojeg se, ovisno o slučaju, u određenom vremenu mogu odvijati aktivnosti opasne za letenje zrakoplova. U kontekstu koncepta FUA, neka od opasnih područja predmet su upravljanja i dodjele na ASM razini 2, uspostavljena su na ASM razini 1 kao područja kojima može upravljati AMC i kao takva objavljena u AIP-u.
  • Opasno područje kojim može upravljati AMC (Danger Area AMC Manageable - D-AMA): Utvrđeni volumen zračnog prostora koji se privremeno izdvaja iz kontroliranog zračnog prostora i unutar kojeg vrijede pravila propisana za vizualno letenje u nekontroliranom zračnom prostoru (prostor klase G).
    • Zahtjevi za potrebnu opremu isti su kao i za korištenje nekontroliranog zračnog prostora (zračni prostor klase G).
    • Operativni zahtjev za korisnika zračnog prostora jest registrirati se na AMC Portal (ENR 1.9.2.7.1) i slijediti pravila i procedure kao što je navedeno u Pravilima i postupcima objavljenim na AMC Portalu.
  • Privremeno rezervirano područje (Temporary Reserved Area – TRA): Zračni prostor utvrđenih dimenzija koji je pod nadležnosti korisnika kojeg ovlasti Nacionalno povjerenstvo za upravljanje zračnim prostorom i koji je privremeno rezerviran za specifičnu uporabu od strane određenog subjekta ili korisnika i kroz koji se može dopustiti prolazak ostalom zračnom prometu, pod uvjetima iz odobrenja kontrole zračnog prometa (ATC clearance).
    • Mora biti osigurana koordinacija u stvarnom vremenu između korisnika TRA zone i nadležnog koordinatora na ASM razini 3.Zahtjev za potrebnu opremu jest dvosmjerna radiokomunikacija i transponder.
    • Operativni zahtjevi za korisnika zračnog prostora jesu podnijeti plan leta u skladu s važećim propisom, registrirati se na AMC Portal i slijediti pravila i procedure kao što je navedeno u Pravilima i postupcima objavljenim na AMC Portalu.
  • Privremeno izdvojeno područje (Temporary Segregated Area – TSA): Zračni prostor utvrđenih dimenzija koji je pod nadležnosti korisnika kojeg ovlasti Nacionalno povjerenstvo za upravljanje zračnim prostorom i koji se privremeno izdvaja za isključivu uporabu od strane određenog subjekta ili korisnika i kroz koji drugom zračnom prometu neće biti dopušten prolaz.
    • Nema zahtjeva za potrebnu opremu.
    • Operativni zahtjev za korisnika zračnog prostora jest podnijeti plan leta u skladu s važećim propisom, registrirati se na AMC Portal i slijediti pravila i procedure kao što je navedeno u Pravilima i postupcima za rezervacije i uporabu zračnog prostora putem sustava AMC Portal koji su objavljeni na AMC Portalu.

Postupci za rad unutar područja

Postupci su navedeni u Pravilima i postupcima za rezervacije zračnog prostora putem sustava AMC Portal koji su objavljeni na AMC Portalu (ENR 1.9.2.7.1).

ENR 1.9.2.7   Sustav za upravljanje zračnim prostorom Republike Hrvatske i informiranje korisnika
ENR 1.9.2.7.1   Sustav AMC Portal

Sustav AMC Portal centralizirani je alat za upravljanje zračnim prostorom (ASM) i ima funkciju ASM sustava za objavu informacija kao javno dostupni informatički sustav kojim pružatelj ASM usluga objavljuje informacije korisnicima o ograničenjima i zabranama u zračnom prostoru. Za korištenje svih funkcija sustava AMC Portal potrebna je registracija korisnika na mrežnoj stranici portala.

Detaljni podaci o rezervacijama zračnog prostora bit će dostupni samo registriranim korisnicima.

ENR 1.9.2.7.2   Informiranje korisnika

Korisnici zračnog prostora o ograničenjima i zabranama u zračnom prostoru informiraju se putem produkata zrakoplovnih informacija i u sustavu AMC Portal. Sustav AMC Portal prikazuje trenutačnu zauzetost zračnog prostora u stvarnom vremenu kao i odobreni plan uporabe zračnog prostora i njegove izmjene za naredno razdoblje (Airspace Use Plan - AUP / Updated Airspace Use Plan - UUP / National Airspace Use Plan - NUP). Rezervacija trajnih struktura objavljenih u AIP-u Republike Hrvatske objavljuje se AUP, UUP i/ili NUP porukama putem AMC Portala. Za FIR Zagreb izdaju se i detaljni nacionalni AUP-i i UUP-i (NUP-ovi) putem ASM sustava za objavu informacija (sustav AMC Portal).
Objavu informacija vezanih uz letačke operacije bespilotnih zrakoplova objavljuje AMC putem sustava AMC Portal kao javno dostupnog sustava koji ima funkciju pružanja zajedničke usluge informiranja.

ENR 1.9.2.7.3   Automatizirani postupak za uspostavu ad hoc strukture

Automatizirani postupak za uspostavu ad hoc strukture postupak je koji se provodi putem aplikacije AMC Portal Mobile u stvarnom vremenu na dan provedbe letačkih operacija sustavima bespilotnih zrakoplova (UAS) ako se letačke operacije provode unutar Odobrenog područja za izvođenje letačkih operacija sustava bespilotnih zrakoplova (UAS Approved Geographical Zone − UAG).

ENR 1.9.2.8   Operacije sustava bespilotnih zrakoplova

U kontekstu upravljanja zračnim prostorom, a pridržavajući se načela propisanih Uredbom 2150/2005 i s ciljem integracije sustava bespilotnih zrakoplova (Unmanned Aircraft Systems – UAS) u zračni prostor sukladno propisima Europske unije (EU), definiraju se zemljopisna područja (UAS Geographical Zones) u skladu s Provedbenom uredbom Komisije (EU) 2019/947 od 24. svibnja 2019. o pravilima i postupcima za rad bespilotnih zrakoplova i Pravilnikom o upravljanju zračnim prostorom (Narodne novine broj 20/2023).

Operacije sustava bespilotnih zrakoplova provode se u zračnom prostoru utvrđenih dimenzija koji je privremeno rezerviran isključivo za letenje bespilotnih zrakoplova, a koji se naziva privremeno rezervirano područje za izvođenje operacija bespilotnim zrakoplovima (UAS Temporary Reserved Area – UTR). Kroz UTR područje nije dozvoljen prolazak drugih zrakoplova s posadom i kao takvo ga piloti moraju izbjegavati. Pružatelj ASM usluge u svakom trenutku može zabraniti ulazak drugih bespilotnih zrakoplova u UTR područje.

ENR 1.9.2.8.1   Zemljopisna područja za bespilotne zrakoplove

Zemljopisna područja za bespilotne zrakoplove (UAS Geographical Zones) područja su koja je utvrdilo nadležno tijelo kako bi se olakšale, ograničile ili zabranile operacije bespilotnih zrakoplova i time uzeli u obzir rizici koji se odnose na sigurnost, privatnost, zaštitu osobnih podataka, zaštitu ili okoliš, a proizlaze iz tih operacija. Kako bi se omogućilo i olakšalo informiranje korisnika zračnog prostora o statusu zemljopisnog područja za bespilotne zrakoplove, uvode se sljedeće strukture zračnog prostora:

  1. Uvjetno zabranjeno područje za izvođenje letačkih operacija bespilotnim zrakoplovima (UAS Restricted Geographical Zone – URG): Dio zračnog prostora iznad zemljopisnog područja koje je utvrdilo nadležno tijelo koje predstavlja uvjetnu zabranu za operacije bespilotnim zrakoplovima koja se ne odnosi na ostale zrakoplove i zrakoplovne aktivnosti. Odobrenje za izvođenje letačkih operacija bespilotnim zrakoplovima u tom području može se iznimno izdati u skladu s propisanim ASM postupcima. U kontekstu FUA koncepta URG područja uspostavljaju se kroz propisani ASM postupak, a ovisno o prirodi zahtjeva mogu biti uspostavljena privremeno ili trajno na odgovarajućoj ASM razini.
  2. Ograničeno područje za izvođenje letačkih operacija bespilotnim zrakoplovima (UAS Limited Geographical Zone – ULG): Dio zračnog prostora iznad zemljopisnog područja koje je utvrdilo nadležno tijelo u kojem su operacije bespilotnih zrakoplova ograničene u ovisnosti o karakteristikama bespilotnog zrakoplova, vrsti operacija koje se smiju izvoditi i/ili samom postupku odobrenja izvođenja letačkih operacija. Unutar tog područja odobrenje za izvođenje letačkih operacija može se izdati u skladu s propisanim ASM postupcima. U kontekstu FUA koncepta ULG područja uspostavljaju se kroz propisani ASM postupak, a ovisno o prirodi zahtjeva mogu biti uspostavljena privremeno ili trajno na odgovarajućoj ASM razini.
  3. Odobreno područje za izvođenje letačkih operacija bespilotnim zrakoplovima (UAS Approved Geographical Zone – UAG): Dio zračnog prostora iznad zemljopisnog područja koje je utvrdilo nadležno tijelo unutar kojeg je moguće provoditi operacije bespilotnim zrakoplovima po skraćenom postupku odobrenja letačkih operacija. Unutar tog područja odobrenje za izvođenje letačkih operacija bespilotnim zrakoplovima može se izdati automatiziranim postupkom od strane nadležnog tijela ili pružatelja usluga.

U kontroliranoj zoni (CTR) uspostavljaju se sljedeća zemljopisna područja:

  1. URG područje – unutar zračnog prostora omeđenog udaljenošću od 1500 M od zaštitne ograde kontroliranog aerodroma i 500 M bočno uzduž osi prilazne ravni do udaljenosti 3500 M od praga uzletno-sletne staze
  2. ULG područje – unutar kontroliranog zračnog prostora na visini većoj od 50 M iznad razine tla ili površine vode izvan URG područja
  3. UAG područje – unutar kontroliranog zračnog prostora najviše do visine od 50 M od razine tla ili površine vode izvan URG-a.

Izvan kontrolirane zone (CTR), a unutar zračnog prostora RH, uspostavljaju se sljedeća zemljopisna područja:

  1. ULG područje – u pravilu na visini većoj od 120 M iznad razine tla i
  2. UAG područje – od razine tla ili površine vode do visine od 120 M.

Za izvođenje letačkih operacija bespilotnim zrakoplovima u blizini nekontroliranog aerodroma na udaljenostima manjim od 1500 M od rubova i 500 M bočno uzduž osi prilazne ravni do udaljenosti 2500 M od praga uzletno-sletne staze (USS) potrebno je prethodno ishoditi suglasnost operatora nekontroliranog aerodroma.

Zemljopisna područja za bespilotne zrakoplove (UAS Geographical Zones) po načinu objave mogu biti trajna ili privremena, a prikazana su u sustavu AMC Portal. Trajna zemljopisna područja objavljena su u AIP-u, u poglavlju ENR 6 “Rutne karte”.

ENR 1.9.2.8.2   Uspostava U-space zračnog prostora

U-space zračni prostor (U-space) jest zemljopisno područje uspostavljeno za izvođenje letačkih operacija bespilotnim zrakoplovima u kojem su operacije dopuštene samo uz potporu U-space usluge.

U-space zračni prostor može se uspostaviti radi osiguranja zaštite, sigurnosti, privatnosti ili ekoloških razloga, a za prijedlog uspostave potrebno je izraditi procjenu rizika zračnog prostora.