ENR 1.13  Nezakonito ometanje

ENR 1.13.1   Općenito

ENR 1.13.1.1 Zrakoplov koji je podvrgnut nezakonitom ometanju nastojat će postaviti transponder na kôd 7500 i obavijestiti odgovarajuću ATS jedinicu o svim značajnim okolnostima povezanih s njim i o odstupanjima od trenutnog plana leta koje zahtijevaju okolnosti kako bi se omogućilo ATS jedinici davanje prioriteta zrakoplovu i umanjio utjecaj na druge zrakoplove.
ENR 1.13.1.2 Ako je zrakoplov podvrgnut nezakonitom ometanju, zapovjednik zrakoplova pokušat će sletjeti što je prije moguće na najbliži prikladan aerodrom ili na namjenski aerodrom određen od strane odgovarajućeg tijela osim ako okolnosti u zrakoplovu ne nalažu drukčije.

ENR 1.13.2   Postavljanje transpondera – nezakonito ometanje zrakoplova u letu

ENR 1.13.2.1 Ako postoji nezakonito ometanje zrakoplova u letu, zapovjednik zrakoplova pokušat će postaviti transponder na môd A kôd 7500 kako bi ukazao na situaciju. Ako okolnosti tako nalažu, umjesto njega trebao bi se koristiti kôd 7700.
ENR 1.13.2.2 Ako je pilot postavio môd A kôd 7500 i od njega je ATC zatražila potvrdu tog kôda, pilot će, u skladu s okolnostima, to potvrditi ili uopće neće odgovoriti.

Napomena: Ako pilot ne odgovori, ATC će to smatrati potvrdom kako upotreba kôda 7500 nije nenamjerno krivo postavljena.

ENR 1.13.3   Postupci

  1. Sljedeći postupci služe kao smjernice kada je zrakoplov podvrgnut nezakonitom ometanju i nije u mogućnosti obavijestiti ATS jedinicu o tome.
  2. Ako zapovjednik zrakoplova nije u mogućnosti nastaviti let do aerodroma u skladu s navedenim u ENR 1.13.1.2, nastojat će nastaviti let zadanom putanjom na zadanoj krstarećoj razini sve dok ne bude mogao obavijestiti ATS jedinicu ili dok se ne nađe unutar prostora radarskog pokrivanja.
  3. Kada zrakoplov podvrgnut nezakonitom ometanju mora napustiti zadanju putanju ili zadanu krstareću razinu bez mogućnosti komuniciranja s ATS-om, zapovjednik zrakoplova će, kada je to moguće:
    1. nastojati emitirati upozorenja na VHF frekvenciji za slučaj nužde, te drugim prikladnim frekvencijama, sve dok situacija u zrakoplovu ne nalaže drugačije. Ostalu opremu, kao što su transponderi, podatkovne veze i sl., također treba koristiti kada je to učinkovito i kada okolnosti to dozvoljavaju; te
    2. nastavit će let na razini koja se razlikuje od uobičajeno korištenih krstarećih razina za IFR let za:
      • 150 M (500 FT) u zračnom prostoru između FL 290 i uključujući FL 410 (RVSM zračni prostor unutar FIR ZAGREB) ili
      • 300 M (1000 FT) u zračnom prostoru ispod FL 290 i iznad FL 410 (NON RVSM zračni prostor)

Napomena: Ako pilot ne odgovori, ATC će to smatrati potvrdom kako upotreba kôda 7500 nije nenamjerno krivo postavljena.

ENR 1.13.4   Otmica zrakoplova

  1. U slučaju otmice ili pokušaja otmice zrakoplova tijekom leta, posada zrakoplova će, ovisno o okolnostima, poduzeti potrebne mjere za sigurnost zrakoplova i osoba u njemu.
  2. Kada je to moguće, pilot zrakoplova će obavijestiti ATC jedinicu o otmici, te će djelovati u skladu s navedenim u ENR 1.13.2 i ENR 1.13.3, javiti pozivni znak zrakoplova, trenutnu poziciju, okolnosti i prirodu opasnosti te svoje daljnje radnje.

Napomena: ATC jedinica će odmah provjeriti radiovezom jesu li postavke SSR transpondera slučajno ili namjerno postavljene u skladu s navedenom procedurom u stavku b. ove točke, te će pružiti svu potrebnu pomoć zrakoplovu.